تفاوت یوپی‌اس با اینورتر که قبل از هر خرید باید بدانید!

تفاوت یوپی‌اس با اینورتر

تفاوت یو پی‌ اس با اینورتر

با پیشرفت علم و تکنولوژی، دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای به وجود آمدند که به‌خوبی امنیت وسایل الکتریکی را تأمین کردند. دستگاه‌های یو پی‌ اس و اینورتر از آن دسته مواردی هستند که امروزه در میان افراد محبوبیت زیادی دارند. این دستگاه‌ها باتوجه‌به خصوصیات و عملکردی که دارند؛ به بهترین شکل امنیت وسایل الکتریکی را تأمین می‌کنند.

کسانی که قصد خریداری این دستگاه‌ها را دارند؛ ابتدا باید اطلاعات جامعی درباره آنها به دست بیاورند تا خرید خوب و رضایت‌بخشی داشته باشند.

در این مقاله قصد داریم به طور کامل تفاوت یوپی‌اس و اینورتر را مورد بررسی قرار دهیم تا با استفاده از این اطلاعات به هدف و خواسته خود برسید.

بیشتربخوانید: بهتری یو پس اس خانگی کدام است؟

تفاوت یوپی‌اس با اینورتر

انواع دستگاه‌های اینورتر

قبل از اینکه تفاوت‌های یوپی‌اس و اینورتر را عنوان کنیم؛ بهتر است با انواع دستگاه‌های اینورتر و نحوه فعالیت آنها آشنا شوید. در واقع اینورتر مداری است که برق AC را به DC تبدیل کرده و در باتری ذخیره می‌کند.

اینورتر یکی از بخش‌های داخل یوپی‌اس است. یعنی در هرکدام از یوپی‌اس‌ها یک مدار اینورتر وجود دارد که برق AC را به DC تبدیل می‌کند.

اما امروزه دستگاه‌هایی در بازار وجود دارند که عملکرد تقریباً مشابهی با یوپی‌اس‌ها دارند. این دستگاه‌ها در هنگام قطعی برق انرژی ذخیره شده در باتری را وارد چرخه می‌کنند. به این دستگاه‌ها اینورتر می‌گویند.

بیشتربخوانید: کدام یو پی اس برای بانک ها مناسب است؟ 

شاید بیشتر شما دستفروش های کنار خیابان را دیده باشید که با استفاده از باتری خودرو خود روشنایی تولید میکنند. این افراد دستگاه اینورتر را به باتری وصل کرده‌ تا برق باتری را به AC تبدیل کند.

با اینکه عملکرد تقریباً مشابهی با یوپی‌اس دارند؛ اما در موارد مختلفی هم باهم تفاوت دارند. از جمله مهم‌ترین تفاوت آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت در داشتن شارژر

یکی از تفاوت‌های عمده یوپی‌اس با اینورتر در داشتن شارژر است. دستگاه‌های اینورتر در دو نوع شارژردار(اینورتر شارژر) و بدون شارژر وجود دارند. اینورتر های بدون شارژر تنها یک ورودی برقDC  داشته در صورتیکه دیگر نوع آن، هم دارای ورودی AC  و هم DC است.

در صورتیکه هر سه نوع یو پی اس دارای شارژر می باشد. لازم به ذکر است در اینورتر های دارای شارژر جریان شارژر بالاست (معمولا بالای 10 آمپر) که برای اتصال باتری های آمپر بالا و در نتیجه زمان برقدهی بیشتر مناسب است.

تفاوت یوپی‌اس با اینورتر

تفاوت در شکل موج خروجی

شکل موج خروجی دستگاه‌های اینورتر سینوسی و شبه سینوسی است. اما در یوپی‌اس های آنلاین و یو پی اس لاین اینترکتیو به شکل سینوسی بوده و اگر به هر دلیلی در شکل آن اختلالی به وجود بیاید؛ یوپی‌اس قابلیت اصلاح آن را دارد.

تفاوت در نوسانات ولتاژ

نوسانات ولتاژ از آن دسته عواملی است که به وسایل الکتریکی آسیب وارد می‌کند. به همین دلیل است که باید ولتاژهای خروجی تا جایی که امکان دارد؛ نوسان کمتری داشته باشد. دستگاه‌های یوپی‌اس این قابلیت را دارند که در برابر نوسانات ولتاژ از وسایل الکتریکی محافظت کنند.

بیشتربخوانید: یو پی اس مناسب کولر گازی

اما دستگاه اینورتر توانایی این کار ندارد. این دستگاه فقط قادر است که برق ذخیره شده در باتری‌ها را به دستگاه‌ها منتقل کند.

تفاوت در میزان قیمت

طبیعتاً به‌خاطر ساختار و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که دستگاه یوپی‌اس دارد؛ برای خرید آن باید قیمت بیشتری را بپردازید.

تفاوت در کاربردها

یکی دیگر از تفاوت‌های بسیار مهم یوپی‌اس و اینورتر در کاربردهای آنها است. زمان سوئیچینگ دستگاه‌های یوپی‌اس بسیار کم است. یعنی در زمان قطعی برق، مدت‌زمان بسیار کمی طول می‌کشد تا انرژی ذخیره شده در باتری به وسایل الکتریکی برسید.

این مقدار حدود 4 الی 6 میلی‌ثانیه طول می‌کشد و در یوپی‌اس‌های آنلاین به صفر ثانیه می‌رسد. همین امر باعث شده که از یوپی‌اس برای دستگاه‌های حساس استفاده شود.

اما اینورتر به دلیل اینکه زمان سوئیچینگ بیشتری دارد؛ برای دستگاه‌های الکتریکی غیرحساس مانند کامپیوترهای خانگی و نظیر آن استفاده می‌شود.

یوپی‌اس‌های آفلاین شبه سینوسی

یوپی‌اس‌های آفلاین شبه سینوسی هم به اینورتر معروف هستند. این یوپی‌اس‌ها در 1200 و 2400 ولت آمپر موجود هستند. این یو پی اس ها همان اینورتر دارای شارژر هستند و می‌تواند باتری را شارژ کنید.

از این یوپی‌اس آفلاین شبه سینوسی بیشتر برای وسایل الکتریکی غیرحساس و بستن باتری‌های آمپر بالا برای برقدهی بیشتر استفاده می‌شود.

تفاوت یوپی‌اس با اینورتر

سخن نهایی

امروزه با پیشرفت علم و فناوری دستگاه‌هایی مانند یوپی‌اس و اینورتر تولید می‌شوند که با استفاده از آنها می‌توان به امنیت وسایل الکتریکی را تأمین کرده و در مواقع ضروری از آنها استفاده کرد. اما برای اینکه بر اساس نیاز خود این دستگاه‌ها را تهیه کنید؛ باید اطلاعات کاملی درباره تفاوت آنها داشته باشید.

در این مقاله به طور کامل تفاوت یوپی‌اس و اینورتر را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با این دستگاه‌ها آشنا شوید. اگر با خواندن این مطلب همچنان درباره تفاوت این دو دستگاه سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

مطب کاربردی:

یو پی اس مناسب پارکینگ و کرکره برقی

باسط رستمی
ارسال دیدگاه