چه عواملی در طول عمر باتری یو پی اس موثر است؟

طول عمر باتری یو پی اس

طول عمر باتری یو پی اس

آیا تاکنون فکر کرده اید چه عواملی در طول عمر باتری یو پی اس موثر است ؟اکثر مشتریان ما به دنبال راهکاری می گردند که طول عمر باتری های یو پی اس خود را افزایش دهند. ما در این بخش به این سوال شما پاسخ می دهیم.

طول عمر باتری یو پی اس

۵ عامل اساسی در طول عمر باتری ها موثرند :

۱ ) دمای محیط :

ظرفیت نامی باتری ها که بر روی باتری درج شده است بر اساس دمای ۲۰ الی  ۲۵ درجه طراحی شده است. هر نوع انحراف از این دما می تواند کارایی باتری را تغییر دهد .

به عنوان یک قاعده کلی به یاد داشته باشید به ازای هر ۸٫۳ درجه سانتی گراد افزایش دما، طول عمر باتری ۵۰ درصد کاهش می یابد.

۲) سیکل شارژ و دشارژ

با هر بار قطعی برق شهر، باتری یو پی اس وارد مدار شده ( اصطلاحا دشارژ می گردد ) و انرژی مورد نیاز را تامین می کند تا زمانی که برق ورودی وصل شده و باتری برای دشارژهای بعدی ، شارژ گردد. به این روند ، یک سیکل دشارژ می گویند.

بیشتربخوانید: باتری یو پی اس در اصفهان کجا بخریم؟

باتری در هنگام نصب اولیه در ۱۰۰ درصد ظرفیت نامی خود می باشد و با هر بار سیکل دشارژ و شارژ مجدد ، ظرفیت نامی باتری با یک درصد جزیی کاهش می یابد. کاهش ظرفیت نامی به مدت زمان دشارژ و عمق دشارژ بستگی دارد به طوریکه هر چه میزان دشارژ بیشتر باشد طول عمر باتری نیز کاهش می یابد.

۳ ) ساختار شیمیایی باتری ها

به خاطر ساختار ترکیبات شیمیایی داخل باتری، قابلیت ذخیره سازی انرژی آنها به مرور زمان و به آرامی کاهش می یابد. به همین دلیل با فرض شرایط ایده آل نیز، پس از گذشت مدت زمان مشخصی و با توجه به کیفیت ساخت شرکت سازنده ناچار به تعویض باتری می باشیم.

بیشتربخوانید: طول عمر باتری یو پی اس چقدر است؟

۴ ) کاربرد مورد استفاده باتری

بسیار مهم است که در نظر داشته باشیم از هر باتری در همان کاربرد ذکر شده برای خودش استفاده نمود. مشکلات از زمانی آغاز می شود که از باتری در کاربردی غیر از کاربرد خودش استفاده نمود.

۵ ) سرویس و نگهداری

سرویس و نگهداری باتری ها برای اطمینان از قابلیت کارکرد صحیح یو پی اس ضروری است. عملکرد صحیح باتری ها را می توان موارد زیر ارزیابی نمود :

  • اندازه گیری ولتاژ
  • امپدانس
  • دمای باتری ها که بیش از حد داغ نشوند
  • اندازه گیری ولتاژ هر باتری در تست لود
  • اندازه گیری ولتاژ شارژر که به ازای هر باتری : ولتاز شارژ ۱۳٫۵ الی ۱۳٫۷ می باشد
  • همچنین با بازبینی اتصالات که حتما محکم باشند، تمیز کردن گرد و غبار، و شناسایی باتری های معیوب قبل از آنکه به باتری های سالم اسیب بزند می توان از عملکرد صحیح کل باتری ها مطمین شد.

طول عمر باتری یو پی اس

طول عمر باتری ups

شاید اصطلاح maintenance free  که به باتری های سیلد نسبت داده می شود باعث شود ما از سرویس و نگهداری این باتری ها غافل شویم، این در حالیست که این باتری ها از عملیات چک کردن اسید بی نیاز می باشند.

با نگهداری مناسب می توان از عملکرد صحیح باتری های یو پی اس مطمین شد و از خرابی و یکباره باتری های جلوگیری نمود و زمان تعویض باتری ها را پیش بینی نمود.

در نهایت هدف از خرید یو پی اس برق دهی به تجهیزات برقی ما در زمان قطع برق میباشد که این امر با استفاده از باتری های متصل به یو پی اس امکان پذیر است پس با نگهداری مناسب از باتری ها و تعویض به موقع باتری های معیوب، نیاز های شما به میزان قابل توجهی برآورده خواهد شد.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه