نگهداری از باتری یو پی‌ اس | +3 روش نگهداری باتری یو پی اس

نگهداری از باتری یو پی‌ اس

نگهداری از باتری یو پی‌ اس

نحوه نگهداری از باتری یو پی‌ اس یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که دارندگان این دستگاه باید به آن توجه کنند تا باتری دستگاه با مشکل خاصی مواجه نشود.

دستگاه یوپی‌اس یکی از بهترین و کارآمدترین دستگاه‌هایی است که افرا برای تأمین انرژی برق در مواقع ضروری، می‌توانند از آن استفاده کنند. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین آنها باتری یوپی‌اس است. این باتری در مواقعی که برق شهری وصل است؛ انرژی برق را در خود ذخیره می‌کند تا در مواقع نیاز، آن را به وسایل برقی برساند.

ازآنجایی‌که باتری یکی از اجزای اصلی یوپی‌اس است و قیمت نسبتاً بالایی دارد؛ باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرید تا به بهترین شکل ممکن از آن نگهداری کنید. در ادامه این مطلب به طور کامل آموزش نگهداری از باتری یو پی‌ اس را برایتان بیان خواهیم کرد تا برای مدتی طولانی بتوانید از باتری دستگاه خود استفاده کنید.

چرا باتری یوپی‌اس نیاز به نگهداری دارد؟

باتری یو پی‌ اس مهم‌ترین نقش را در دستگاه ایفا می‌کند. به همین دلیل از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است. هرگونه مشکلی که برای این باتری‌ها به وجود بیاید؛ برق‌رسانی در مواقع اضطراری انجام نمی‌شود و ممکن است مراکز درمانی و صنعتی را با مشکلات جدی مواجه کند.

اهمیت و ارزش باتری UPS باعث شده که کارشناسان و متخصصان این حوزه، یک سری نکات ضروری را برای افزایش طول عمر آن تعیین کنند. کسانی که اقدام به خریداری دستگاه یو پی‌ اس می‌کنند؛ باید تمام تلاش خود را برای اجرای نکات به کار بگیرند. در غیر این صورت عمر باتری کاهش‌یافته و زود خراب می‌شود.

نکات نگهداری از باتری یوپی‌اس

برای اینکه عمر باطری یو پی‌ اس افزایش یابد؛ باید یکی سری نکات خاص را رعایت کنید. انجام این نکات این امکان را برای شما فراهم خواهد کرد که برای مدتی طولانی از باتری استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین نکات نگهداری از باتری یوپی‌اس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دمای مناسب

یکی از موارد بسیار مهمی که برای نگهداری و افزایش طول عمر باتری یو پی‌ اس باید به آن توجه کنید؛ چک‌کردن دمای باتری است. هنگامی که دما و حرارت باتری بالا می‌رود؛ گازهای زیادی در باتری ایجاد می‌شود. همین امر باعث خرابی باتری و کاهش طول عمر آن می‌شود.

دمای محیط باتری باید کاملاً متعادل باشد و از عواملی که باعث بالارفتن دمای باتری می‌شوند جلوگیری کنید. دمای محیط باتری باید 20 الی 30 درجه سانتی‌گراد باشد.

عدم اتصال کوتاه در هنگام نصب باتری

نصب باتری یکی از مهم‌ترین مراحل راه‌اندازی دستگاه یو پی‌ اس است. به همین دلیل کارشناسان این حوزه توصیه می‌کنند که نصب باتری یوپی‌اس توسط یک متخصص انجام شود. هرگونه اشتباهی در نصب این باتری‌ها طول عمر آنها را به‌شدت کاهش خواهد داد. یکی از این اشتباهات رایج، اتصال کوتاه است.

وجود اتصال کوتاه در باتری‌ها باعث می‌شود مقاومت‌های داخل باتری ضعیف و یا حتی خراب شوند. پس لازم است که نصب باتری را یک فرد متخصص انجام دهد.

قطع‌کردن برق یوپی‌اس در صورت نیاز

نکته بسیار مهمی که باید دارندگان دستگاه ups باید به آن توجه کنند؛ قطع‌کردن باتری در صورت قطع‌نشدن برق است. معمولاً در بسیاری از مناطق برای مدتی طولانی قطعی برق وجود ندارد و شارژ باتری در این مدت همواره پر است. پس لازم است که هرچند مدت یک‌بار برق یوپی‌اس قطع شود تا عملیات شارژ و دشارژ انجام گیرد.

بازرسی توسط کارشناس

هرچه سریع‌تر متوجه مشکل باتری شوید و برای رفع آن اقدام کنید؛ قطعاً خطرات کمتری باتری و دستگاه را تهدید می‌کند. به همین خاطر لازم است که هرچند ماه یک‌بار دستگاهتان توسط یک کارشناس بازرسی شود. مکان‌هایی که تعداد دستگاه‌های یوپی‌اس و باتری‌های آن زیاد است؛ معمولاً با کارفرما یا فروشنده قرارداد سرویس نگهداری می‌بندند تا در مواقع لازم باتری‌ و دستگاه را سرویس کنند.

شارژ و دشارژ مناسب

یکی دیگر از نکات نگهداری از باتری یوپی‌اس این است که شارژ و دشارژ به‌درستی و طبق جدول‌های استاندارد هر نوع باتری انجام شود. اگر این امر به بهترین شکل صورت گیرد؛ عمر باتری ups به طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد.

عدم ضربه به باتری

در هنگام حمل و جابه‌جایی باتری باید این کار را به‌آهستگی و بااحتیاط کامل انجام دهید. واردشدن هرگونه ضربه‌ای به باتری، باعث واردشدن آسیب به آن می‌شود.

انتخاب شارژر مناسب

شارژر باتری یکی دیگر از اجزای مهم دستگاه یوپی‌اس است که باید توانایی شارژ باتری‌ها را داشته باشد. اگر شارژر توانایی لازم برای شارژ را نداشته باشد؛ قطعاً بعد از مدتی باتری با مشکل مواجه می‌شود.

سخن نهایی

دستگاه یوپی‌اس به عنوان یکی از تجهیزات برقی مهم از اجزای مختلفی تشکیل شده است که مهم‌ترین و ضروری‌ترین آن، باتری دستگاه است. برای اینکه عمر این باتری افزایش پیدا کند؛ لازم است که یک سری نکات بسیار مهم را رعایت کنید. در این مطلب به طور کامل نحوه نگهداری باتری یو پی‌ اس مورد بررسی قرار دادیم تا مانع از خرابی زودهنگام آن شوید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه