باتری یو پی اس چیست همراه با معرفی 3 نوع باتری یو پی اس

معرفی یو پی اس باتری چیست و سه نوع باتری یو پی اس

باتری یو پی اس چیست

امروزه با توجه به افزایش مصرف برق در بخش‌های صنعتی، شهری، خانگی و… شاهد برق رفتگی در بسیاری از مواقع خصوصا در فصول بهار و تابستان هستیم. در نبود برق از انجام بسیاری از کارها حتی کارهای روزمره عاجز هستیم.به همین خاطر یو پی اس چیست یک سوال درست برای شماست.

خیلی از فعالیت‌ها مثل جراح‌­های اتاق عمل، دندانپزشک‌­ها، کلینیک­‌های لیزر، کارگاه‌های صنعتی و… در نبود برق نمی­‌توانند کار خود را انجام دهند و همچنین در صنعت هم نداشتن برق عمدتا باعث توقف خط تولید می‌­شود که در طولانی مدت آسیب­‌های زیادی برای صاحب کارخانه به دنبال دارد.

همچنین قطع و وصل ناگهانی برق که با افزایش یا کاهش شدید ولتاژ اتفاق می‌­افتد برای دستگاه­‌های برقی مضر است و باعث کاهش عمر مفید دستگاه و یا حتی خرابی آنها می‌­شود که این خود ضرر مالی زیادی به­‌دنبال دارد.

بیشتربخوانید: بهترین یو پی اس خانگی 

 برای جلوگیری از اتفاق‌­های اشاره شده از دستگاه یو پی اس یا منبع تغذیه اضطراری استفاده می‌­شود. وظیفه این دستگاه تامین برق اضطراری برای دستگاه‌­های برقی است.در این میان دانستن مفهوم باتری یو پی اس چیست اهمیت زیادی دارد چرا که ما در مجموعه آلفا یو پی اس ترویج دانش حوزه تجهیزات برقی اهمیت زیادی دارد.

برای تامین انرژی موردنیاز یوپی اس ها از باتری یو پی اس استفاده می­‌کنند. انواع باتری یو پی اس شامل سرب اسید، نیکل کادمیم، لیتیوم و سیلور آلکالین هستند. که در ادامه به توضیح باتری سرب اسید خصوصا سرب اسید خشک که در دستگاه های یو پی اس استفاده می‌شوند، می‌پردازیم.

یو پی اس چیست ؟

سرب اسید

سرب اسید مناسب‌­ترین باتری برای یوپی اس است زیرا درپوش بسته دارد و نیاز به شارژ چندباره اسید داخل باتری نیست.

به طور کلی باتری سرب اسید از چهار بخش، الکترود، مایع الکترولیت، صفحات جداکننده و بدنه باتری تشکیل شده است.

باتری سرب اسید دو نوع دارد:

سرب اسید تر

باتری هایی که برای خودروها استفاده می­‌شود از نوع سرب اسید تر است، در این نوع باتری­ها از محلول آب اسید استفاده می­شود.

از مزیتی که می‌­توان برای این نوع باتری ها می­‌توان گفت، قیمت پایینی است که این باتری ها دارند اما از معایبی که این باتری ها دارند نیازمند بودن آنها به تعمیر و نگهداری مداوم و خطراتی ناشی از اسیدها است.

باتری سرب اسید تر هنگام شارژ شدن از خود گازهایی ساطع می­‌کنند که برای سلامتی انسان مضر است برای همین استفاده از آن در مکان‌های سر پوشیده مناسب نیست.

بیشتربدانید: خرید باتری یو پی اس در اصفهان

سرب اسید خشک

به باتری اسید خشک، باتری سیلد اسید نیز گفته می­‌شود. باتری قابل شارژی است که در تجهیزات الکترونیکی به خصوص در یوپی اس استفاده می‌­شود. این باتری ها نسبت به باتری های سرب اسید تر به نگهداری و تعمیر کمتری نیازمند هستند.

بخش‌های باتری یو پی اس

این باتری ها دارای الکترود یا صفحات مثبت هستند که به آن آند نیز می­‌گویند. این صفحات هنگام دشارژ الکترون ها را به خود جذب می­‌کنند.

صفحه­‌ی دیگری که در این باتری­ها استفاده می‌­شوند صفحات منفی یا کاتد است که در هنگام دشارژ الکترون ها از این صفحات خارج می‌شوند.

برای جدا کردن صفحات و جلوگیری از اتصال آنها به هم از جدا کننده ها استفاده می­‌کنند، صفحات در باتری یو پی اس در محلولی به نام اسید سولفوریک و آب قرار می­‌گیرند.

بیشتربخوانید:تفاوت باتری یو پی اس با باتری خودرو در چیست؟

کاربردهای باتری یو پی اس

در دستگاه یو پی اس از باتری های سیلد لید اسید یا باتری یو پی اس استفاده می‌­شود. از این دستگاه برای مراکز مخابراتی و سرورها، شبکه­‌های رایانه‌­ای، تجهیزات برقی نیروگاهی، سیستم­‌های حفاظتی حریق، تجهیزات پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی، پنل­‌های خورشیدی، آسانسورها، برق اضطراری برای کارهای ضروری… استفاده می­‌شود.

خرید باتری­های یو پی اس

هر مصرف کننده با توجه به دستگاهی که برای مصرف خود خریداری کرده است و با توجه به توان و میزان مصرفی که دارد احتیاج به تعداد و آمپراژ متفاوتی از باتری دارد.

طبیعی است که هرچه آمپر باتری یو پی اسی که خریداری می­‌کنید بیشتر باشد، قیمت بیشتری برای خرید آن پرداخت کنید و همچنین با بالا رفتن توان یو پی اس، تعداد باتری های آن دستگاه نیز افزایش پیدا می‌کند و طبیعتا هزینه بیشتری برای خرید آن باید پرداخت کنید.

با کمک مشاورین فنی شرکت آلفا شما می‌­توانید با توجه به نوع مصرفی خود، به صرفه ترین قیمت دستگاه یو پی اس را شناسایی کنید و همچنین با توجه به دستگاه یو پی اس خود تعداد و آمپراژ باتری مناسب با آن دستگاه را مشخص کنید.

بیشتربخوانید: طول عمر باتری یو پی اس چقدر است؟

پیشنهاد آلفا برای دستگاه‌­های شما باتری یورونت است که با توجه به ساخت خوب این برند از کیفیت بالایی برخوردار است و با کمک رعایت نکات نگهداری باتری می‌­توانید مدت طولانی­‌تری از باتری های خود استفاده کنید و نیازمند تعویض و یا تعمیر باتری یو پی اس دستگاه خود نباشید.شما تجربه استفاده از کدام نوع باتری یوپی اس را داشته‌اید؟

در این مقاله به صورت کامل در مورد باتری یو پی اس صحبت کردیم و موارد مهم مربوط به آن را بررسی کردیم.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه