نحوه نصب باتری یو پی‌ اس |چطور باتری یوپی‌اس UPS نصب می شود؟

نصب باتری یو پی اس

نحوه نصب باتری یو پی‌ اس

نحوه نصب باتری یو پی‌ اس یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مراحل راه‌اندازی یوپی‌اس است که افراد حتماً باید درباره آن اطلاعات جامع و کاملی داشته باشند.

امروزه بسیاری از افراد برای رهایی از مشکل قطعی برق، اقدام به خریداری یوپی‌اس کرده و به‌این‌ترتیب در هنگام قطعی برق بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه خواهند داد. دستگاه‌های یوپی‌اس از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که از جمله مهم‌ترین و اساسی‌ترین آنها، می‌توان به باتری یوپی‌اس اشاره کرد.

باتری‌های یوپی‌اس انرژی برق را در خود ذخیره کرده و در هنگام قطعی برق آن را به وسایل برقی می‌رسانند. موضوع بسیار مهمی که درباره باتری‌های یوپی‌اس باید بدانید این است که چگونه می‌توان این باتری‌ها را نصب کرد.

در این مقاله به طور کامل نحوه نصب باتری یو پی‌ اس UPS را مورد بررسی قرار خواهیم داد و مهم‌ترین نکاتی که در هنگام نصب باید به آن توجه کنید را بیان می‌کنیم.

نحوه نصب باتری یو پی اس

 

محل نصب باتری‌های یوپی‌اس

قبل از اینکه نحوه نصب باتری یو پی‌ اس را توضیح دهیم؛ بهتر است که با محل نصب باتری‌ها آشنایی داشته باشید و بدانید که به چه نحوی این باتری‌ها را نصب می‌کنند.

به‌طورکلی باتری‌های یوپی‌اس را به دو صورت Internal و  External نسبت به دستگاه یوپی‌اس نصب می‌کنند. باتری‌های  External در داخل کیس (case) و در کنار دستگاه یوپی‌اس وصل می‌شوند. اما باتری‌های Internal در داخل دستگاه یوپی‌اس قرار می‌گیرند. البته لازم به ذکر است که اکثر دستگاه‌های UPS قابلیت این را دارند که باتری‌ها را به‌صورت Internal و  External نصب کنید.

مهم‌ترین نکات در نحوه صحیح نصب باتری UPS

در هنگام نصب باتری یو پی‌ اس باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید؛ درغیر این صورت با مشکل مواجه شده و نخواهید توانست که باتری‌ها را به‌درستی وصل کنید.

  • اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که همه باتری‌هایی که برای دستگاه یوپی‌اس انتخاب کرده‌اید؛ باید در یک آمپراژ باشند. برای مثال؛ اگر دستگاه ups شما دارای 16 باتری است؛ باید تمام آنها 18 آمپر باشند. نمی‌توان بعضی از آنها را 18 آمپر و بعضی دیگر را 7 آمپر انتخاب کرد.
  • در هنگام نصب باتری‌ها باید تمام نکات ایمنی را رعایت کنید. چون در هنگام سری کردم باتری‌ها، همواره در حال بالابردن ولتاژ هستید. هرچه تعداد باتری‌ها بالا باشد؛ اختلاف ولتاژ باتری اول با باتری آخر بیشتر می‌شود. همین امر خطر برق‌گرفتگی را بسیار بالا خواهد برد. پس لازم است نکات مهمی مانند چسب زدن سر کابل‌ها، به‌همراه‌نداشتن وسایل فلزی و… را رعایت کنند.
  • در هنگام بستن سرهای باتری باید دقت کنید که وسایلی مانند پیچ کوشتی، آچار و… به سرباتری‌های کناری برخورد نکنند تا اتصال کوتاه به وجود نیاید.
  • نباید باتری نو با باتری کهنه سری شود. باتری‌هایی که کهنه هستند؛ باعث خرابی باتری‌های تازه می‌شوند.
  • شارژر یوپی‌اس باید توانایی شارژ تمام باتری‌ها را داشته باشد. این‌طور نیست که دست شما باز باشد و هر آمپراژی را به دستگاه یوپی‌اس وصل کنید.
  • یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات نصب باتری یو پی اس این است که حتماً این کار توسط یک تکنسین و متخصص انجام شود. انجام این کار علاوه بر پیچیدگی خاصی که دارد؛ ممکن است خطراتی را هم به همراه داشته باشد. پس باید در انجام این کار حتماً با یک تکنسین مشورت کرده و یا حداقل روی کار شما نظارت داشته باشد.

نحوه نصب باتری یو پی اس

روش نصب انواع باتری یو پی‌ اس‌ UPS

دستگاه‌های یوپی‌اس علاوه بر ولتاژ AC، به یک ولتاژ DC هم نیاز دارند. این ولتاژ DC به‌وسیله یک یا چند تا باتری تولید می‌شود. این باتری‌ها باید به‌صورت سری به همدیگر وصل شوند تا ولتاژ موردنیاز را تأمین کنند.

به‌طورکلی با دو روش سری و موازی می‌توان باتری‌های UPS را به هم وصل کرد؛ اما معمولاً در اکثر موارد روش سری را به کار می‌گیرند. تنها در مواردی از روش موازی استفاده می‌شود که کاربر بک‌آپ بیشتری نیاز داشته باشد. معمولاً یوپی‌اس‌ها حدود 2 ساعت به کاربر بک‌آپ می‌دهند؛ اما اگر میزان قطعی برق در یک منطقه بیشتر باشد؛ با موازی بستن باتری‌ها می‌توان این مقدار را بالاتر برد.

باتری‌های یو پی‌ اس کلاً 12 ولت هستند؛ اما آمپراژهای مختلفی دارند. این باتری‌های 12 ولتی باید به‌صورت سری به هم متصل شوند. نحوه این اتصال به این شکل است که قطب مثبت اولی را به قطب منفی دومی وصل کرده و این کار را تا آخرین باتری ادامه خواهید داد. در آخر دوتا قطب مثبت و منفی از باتری اولی و آخری می‌ماند که اینها را باید به دستگاه یوپی‌اس وصل کرد.

لازم به ذکر است که اگر باتری‌ها داخلی باشد؛ مقدار آمپرهای آنها پایین است و در داخل به‌وسیله کابل به همدیگر وصل می‌شوند. اما باتری‌های خارجی، به‌وسیله بانک باتری سری شده و سپس به دستگاه یوپی‌اس وصل می‌شوند.

سخن نهایی

دستگاه یوپی‌اس یکی از بهترین دستگاه‌های تأمین انرژی برق در مواقع ضروری است. این دستگاه از اجزای مختلفی ساخته می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها باتری UPS خارجی و ایرانی است. در این مطلب به طور کامل باتری یوپی‌اس و نحوه نصب آن را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با انجام این کار آشنا شوید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه