تفاوت یو پی اس تک فاز و سه فاز|ups تکفاز بخریم یا ups سه فاز

یو پی اس تک فاز یا یو پی اس سه فاز

تفاوت یو پی اس تک فاز و سه فاز

دستگاه یو پی اس یکی از بهترین و کاربردی‌ترین تکنولوژی‌هایی است که امروزه افراد از آن به‌عنوان تأمین‌کننده انرژی برق در مواقع ضروری استفاده می‌کنند. این دستگاه در مواقعی که برق شهری وصل است؛ انرژی برق را در باتری خود ذخیره کرده تا در هنگام قطعی برق، آن را به وسایل الکتریکی رسانده و مانع خاموش‌شدن آنها شود.

دستگاه یو پی اس انواع مختلفی دارد؛ اما به‌طورکلی آنها را به دودسته تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌کنند. هرکدام از این یو پی اس‌ها دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاصی هستند؛ به همین دلیل از آنها در مکان‌های مختلفی استفاده می‌کنند. پس اگر قصد خرید دستگاه یو پی اس را دارید؛ باید ابتدا یو پی اس تک‌فاز و سه‌فاز را به‌خوبی بشناسید.

در این مطلب یو پی اس تک‌فاز و یو پی اس سه‌فاز را مورد بررسی قرار داده و در نهایت تفاوت آنها را بیان خواهیم کرد تا بیشتر از پیش با آنها آشنا شوید.

بیشتربخوانید: استابلایزر در مشهد کجا بخریم؟

یو پی اس تک‌فاز چیست؟

یو پی اس تک‌فاز یکی از بهترین و مجهزترین دستگاه‌های یو پی اس است که دارای یک ورودی و خروجی 220 ولت است. این نوع از دستگاه‌های یو پی اس برای انواع مصرف‌کننده‌ها کاربرد دارند و به‌طورکلی به سه دسته مختلف آفلاین، یو پی اس لاین اینتراکتیو و آنلاین تقسیم می‌شوند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های این نوع از یو پی اس‌های تک‌فاز بسیار متنوع است؛ به‌طوری‌که قابلیت تأمین برق انواع دستگاه‌های برقی از کامپیوتر خانه گرفته تا سرورها و وسایل حساس پزشکی را دارند.

یکی از ویژگی‌های بسیار عالی یو پی اس تک‌فاز، راندمان فوق‌العاده آن است. این دستگاه‌ها به دلیل راندمان بالایی که دارند؛ در مصرف برق صرفه‌جویی زیادی کرده و در نتیجه میزان هزینه‌ها را کاهش خواهند داد.

بیشتربخوانید: یو پی اس مناسب برای سرور کدام است؟

یو پی اس سه فاز === تفاوت یو پی اس تک فاز و سه فاز

یو پی اس سه‌فاز چیست؟

یو پی اس سه‌فاز هم از دیگر انواع یو پی اس است که کاربردهای زیادی در صنعت دارد. همان‌طور که از اسم این نوع از یو پی اس‌ها مشخص است؛ بیشتر برای مراکز صنعتی و کارخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

دلیل این کار هم نیاز مراکز صنعتی و کارخانه‌ها به توان بالای برق است. یو پی اس‌های سه‌فاز، به بهترین شکل ممکن برق موردنیاز این تجهیزات را در مواقع ضروری تأمین می‌کنند.

یو پی اس‌های سه‌فاز به دودسته اصلی ترانس دار و بدون ترانس تقسیم می‌شوند. یو پی اس سه‌فاز ترانس دار و بدون ترانس هم در نوع خود به دودسته سه‌فاز به تک‌فاز و سه‌فاز به سه‌فاز تقسیم می‌شوند.

بیشتربخوانید: استابلایزر برای یخچال ها کجا کاربرد دارد؟

هرکدام از این مدل‌ها قابلیت‌های خاص خود را دارند؛ به همین دلیل خریداران باید بر اساس نیاز خود آنها را خریداری کنند.

تفاوت یو پی اس سه‌فاز و تک‌فاز

تفاوت یو پی اس سه‌فاز و تک‌فاز، یکی از موضوعات بسیار مهم است که خریداران قبل از هرگونه اقدامی برای خرید؛ باید اطلاعات کاملی درباره آن داشته باشند.

بیشتربخوانید: تفاوت یو پی اس با اینورتر

این یو پی اس‌ها تفاوت‌های عمده‌ای باهم دارند که همین امر باعث شده کاربرد آنها متفاوت باشد. در ادامه مهم‌ترین تفاوت انواع یو پی اس سه‌فاز و تک‌فاز را بیان خواهیم کرد.

  • مهم‌ترین و اصلی‌ترین تفاوت یو پی اس تک‌فاز و سه‌فاز، کاربرد آنها است. یو پی اس تک‌فاز بیشتر برای وسایل کوچک استفاده می‌شود؛ اما مکان‌هایی که تجهیزات بزرگ و سنگین دارند؛ مانند مراکز صنعت و کارخانه‌ها، ناچار باید یو پی اس سه‌فاز تهیه کنند.
  • ازآنجایی‌که ups سه‌فاز از سه‌فاز مختلف تشکیل شده است؛ پس انرژی الکتریکی بیشتری ارائه می‌کند.
  • تمام دستگاه‌های یو پی اس سه‌فاز، باید بر روی یک برد توزیع سه‌فاز نصب شوند که معمولاً از طریق تسهیلات سوئیچ بای‌پس به دست می‌آید.
  • نصب و راه‌اندازی یو پی اس‌های تک‌فاز به نسبت یو پی اس سه‌فاز آسان‌تر است.
  • در یو پی اس‌های تک‌فاز، فرکانس قدرت گرفته شده بار از ژنراتور، دوبرابر فرکانس ولتاژ جریان است و در این حالت نوسان همواره در حال تغییر است. اما در یو پی اس سه‌فاز، قدرت کل بار، مجموع قدرت در هر فاز است. ازآنجایی‌که مجموع قدرت در هر فاز معمولاً در طول زمان ثابت است؛ پس موتورها صاف‌تر عمل کرده و نوسانات به حداقل می‌رسند.

سخن نهایی

دستگاه یو پی اس یکی از بهترین تکنولوژی‌های موجود در بازار است که تأمین انرژی برق در زمان قطعی برق شهری را انجام می‌دهد. این دستگاه محبوب و کاربردی، به‌طورکلی به دودسته تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌شود.

بیشتربخوانید: یو پی اس برای کولر گازی مناسب است؟

هرکدام از این دستگاه‌ها به دلیل قابلیت‌ها و ساختار ویژه‌ای که دارند؛ در مکانی خاص و برای دستگاه‌های مختلف ورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مطلب شما را با یو پی اس تک‌فاز و سه‌فاز آشنا کردیم تا بیشتر از پیش با آنها آشنا شوید. همچنین برای اینکه خرید خوب و مناسبی انجام دهید؛ تفاوت‌های این دو دستگاه را بیان کردیم. اگر همچنان درباره تفاوت یو پی اس تک‌فاز و سه‌فاز سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه