یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟ 4 نکته مهم و ضروری

یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟

یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟

یکی از معضلات بزرگی که افراد معمولاً با آن مواجه می‌شوند؛ قطعی برق است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های مختلفی تولید شده‌اند که در این‌گونه مواقع می‌توان با استفاده از آنها برق موردنیاز وسایل برقی را تأمین کرد.

دستگاه‌های یوپی‌اس و موتور برق‌ها از جمله مهم‌ترین و پرطرف‌دارترین وسایل در این زمینه هستند که افراد باید یکی از آنها را برای برطرف‌کردن نیاز خود تهیه کنند.

اما سؤال اینجاست که یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟ برای اینکه به جواب این سؤال برسید؛ ابتدا باید با این دستگاه‌ها آشنا شوید و اطلاعات کاملی درباره نحوه عملکرد آنها داشته باشید. آگاهی از تفاوت‌های یوپی‌اس و موتوربرق به شما کمک خواهد کرد که تصمیم بهتر و مناسب‌تری بگیرید.

در این مقاله به طور کامل تفاوت یوپی‌اس و موتوربرق را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با اطلاعات کاملی وسیله موردنظر خود را انتخاب کنید.

یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟

تفاوت‌های عمده یوپی‌اس و موتوربرق

دستگاه‌های یوپی‌اس و موتوربرق در مواقع ضروری و در هنگام قطعی برق شهری، انرژی لازم را برای ادامه فعالیت وسایل الکتریکی را فراهم می‌کنند. اما این دستگاه‌ها ساختار و طراح متفاوتی دارند. همین امر باعث شده که تفاوت‌های عمده‌ای باهم داشته باشند. از جمله مهم‌ترین این تفاوت‌ها، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت در نحوه فعالیت دستگاه‌ها

اولین موردی که باید درباره یوپی‌اس و موتوربرق (ژنراتور) بدانید؛ نحوه فعالیت آنها است. دستگاه‌های موتوربرق برای انجام فعالیت و برق‌رسانی در مواقع اضطراری، نیاز به سوخت فسیلی مانند بنزین و گازوئیل دارند. البته موتور برق‌های مدل جدید با گاز نیز کار می‌کنند.

اما دستگاه‌های یوپی‌اس برای اینکه انرژی برق را به وسایل الکتریکی برسانند؛ نیازی به این نوع سوخت‌ها ندارند. این دستگاه‌ها از باتری‌های بک‌آپ برای تأمین برق استفاده می‌کنند.

تفاوت در مدت‌زمان تأمین برق

یکی از مسائل بسیار مهمی که هنگام خرید یوپی‌اس و یا موتوربرق باید به آن توجه شود؛ مدت‌زمان تأمین برق است. هر دوی این دستگاه‌ها توانایی تأمین برق در شرایط اضطراری را دارند؛ اما وسایل الکتریکی به‌محض قطع شدن برق خاموش می‌شوند و افراد را با مشکلات بزرگی مواجه می‌کنند.

برای مثال وسایلی مانند تجهیزات پزشکی، سرورها، وسایل آزمایشگاه و… در صورت قطعی برق شهری، باید در کمترین زمان ممکن به آنها برق برسد. در غیر این صورت خاموش شده و دردسرهایی را به وجود می‌آورند.

دستگاه‌های موتوربرق قدیمی ممکن است چند دقیقه طول بکشد تا برق موردنیاز وسایل را در هنگام قطعی برق شهری تأمین کند. اما موتوربرق‌های مدل جدید در زیر یک دقیقه ین کار را انجام می‌دهند.

اما بهتر است بدانید که زمان کمتر از یک دقیقه هم برای وسایل الکتریکی زیاد است. بسیاری از این وسایل در این فاصله زمانی خاموش شده و افراد را با مشکلات بزرگی مواجه می‌کنند.

اما دستگاه‌های یوپی‌اس دارای سیستم اتوماتیک هستند. یعنی در کمترین زمان ممکن عمل برق‌رسانی را انجام داده و مانع از خاموش شدن وسایل الکتریکی حساس می‌شود. این زمان در یوپی‌اس‌ آنلاین، صفر ثانیه است و در یوپی‌اس‌های لاین اینتراکتیو سینوسی 4 الی 6 میلی‌ثانیه طول می‌کشد.

پس می‌توان نتیجه گرفت که برای وسایل الکتریکی حساس مانند سرورها، تجهیزات پزشکی، وسایل آزمایشگاهی و… باید از یوپی‌اس استفاده کرد.

تفاوت در شکل موج خروجی دستگاه‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های بسیار مهم یوپی‌اس و موتوربرق یا همان ژنراتور، شکل موج خروجی آنها است. خروجی دستگاه یوپی‌اس در مقایسه با موتوربرق کیفیت بسیار بالاتری دارد.

فرکانس خروجی دستگاه موتوربرق دائماً در حال تغییر است. این تغییراتی که در فرکانس خروجی رخ می‌دهد؛ به‌خاطر ماهیت موتوربرق است. موتوربرق‌ها با سوخت کار می‌کنند. هرچه دور موتور آنها پایین باشد؛ فرکانس کمتر است و هرچه این دور موتور بالاتر برود؛ فرکانس تغییر بیشتری می‌کند. اما در دستگاه یوپی‌اس هم‌چین چیزی وجود ندارد.

خروجی دستگاه یوپی‌اس (یوپی‌اس آنلاین و لاین اینتراکتیو سینوسی) کاملاً سینوسی است. اما در موتوربرق‌های مدل جدید به‌صورت سینوسی یا سینوسی شکسته است. در موتور برق‌های مدل قدیم شکل موج خروجی دستگاه مستطیلی یا شبه سینوسی است و اصلاً نمی‌توان خروجی این مدل از دستگاه‌ها را به‌عنوان سینوسی قبول کنیم.

یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟

تفاوت در ایجاد آلودگی

دستگاه‌های یوپی‌اس و موتوربرق در ایجاد آلودگی صوتی و هوایی باهم فرق دارند. موتوربرق‌ها به دلیل اینکه از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند؛ آلودگی هوایی ایجاد می‌کنند اما دستگاه یوپی‌اس هیچ‌گونه آلودگی هوایی به همراه نخواهد داشت.

به همین دلیل است که دستگاه‌های موتوربرق باید در مکانی استفاده شوند که حتماً تهویه مناسبی داشته باشد.

همچنین دستگاه‌های موتوربرق مخصوصاً مدل‌های قدیمی، آلودگی صوتی زیادی به وجود می‌آورند. اما دستگاه یوپی‌اس در مقایسه با موتوربرق، هیچ سروصدایی ایجاد نمی‌کند. یعنی اگر دستگاه یوپی‌اس را در اتاق قرار دهید؛ هیچ مزاحمتی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

تفاوت در نحوه نگهداری از دستگاه‌ها

دستگاه‌های یوپی‌اس نیازی به سرکشی و تعمیر دائمی ندارد. شما زمانی برای تعمیر و یا نگهداری یوپی‌اس اقدام می‌کنید که برای آن مشکلی پیش‌آمده باشد. اما دستگاه موتوربرق در بهترین حالت خود، باید به‌صورت مکرر به آن سوخت رساند.

تفاوت در قیمت دستگاه‌ها

قیمت دستگاه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائلی است که افراد به آن توجه می‌کنند. دستگاه‌های یوپی‌اس به دلیل خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارند؛ قیمت بالاتری نسبت به موتوربرق‌ها دارند.

اختلاف قیمت یوپی‌اس‌ها در مقایسه با موتوربرق‌های قدیمی بسیار زیاد است اما موتوربرق‌های مدل جدید قیمت بالاتری نسبت به مدل قدیم دارند. به همین دلیل اختلاف قیمت آن‌چنان بالا نیست.

در چه مواقعی باید از موتوربرق یا ژنراتور استفاده کرد؟

باوجود تمام مزیت‌هایی که دستگاه یوپی‌اس نسبت به موتوربرق دارد؛ اما در بعضی از مواقع استفاده از ژنراتور بهتر و مناسب‌تر است. از جمله برتری‌های ژنراتور نسبت به یو پی اس، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

برتری در میزان قدرت

دستگاه‌های ژنراتور قدرت زیادی دارند. این دستگاه می‌تواند انرژی بیشتری نسبت به مجموعه‌ای از باتری‌ها فراهم کند. معمولاً برای تأمین توان الکتریکی تجهیزات سنگین و ماشین‌آلات بزرگ از موتوربرق استفاده می‌کنند.

تأمین توان الکتریکی برای مدت‌زمان بیشتر

ژنراتور به دلیل استفاده از سوخت فسیلی، برای مدت‌زمان بیشتری تأمین توان الکتریکی را انجام می‌دهد. یعنی تا زمانی که سوخت در اختیار دستگاه قرار دهید؛ انرژی برق برای وسایل شما فراهم می‌کند.

یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟

سخن نهایی

دستگاه‌های یوپی‌اس و ژنراتور یا همان موتوربرق، وظیفه برق‌رسانی به وسایل الکتریکی در مواقع ضروری را بر عهده دارند. اما افراد زیادی با این سؤال مواجه می‌شوند که یوپی‌اس بهتر است یا موتوربرق؟ در این مقاله به طور کامل این دو دستگاه را با هم مقایسه کردیم تا با اطلاعات بهتری بتوانید تصمیم خود را اتخاذ کنید.

اینجا کلیک کنید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه