تفاوت یوپی‌اس آنلاین و آفلاین چیست؟

تفاوت یوپی‌اس آنلاین و آفلاین

دستگاه‌های یوپی‌اس انواع مختلفی دارند که هرکدام از آنها ساختار و قابلیت‌های مختلفی دارند. افرادی که برای امنیت وسایل الکتریکی خود از یوپی‌اس استفاده می‌کنند؛ باید به‌خوبی با آنها آشنایی داشته باشند تا به بهترین شکل ممکن خرید خود را انجام دهند.

یوپی‌اس‌ها آنلاین و آفلاین از جمله مهم‌ترین و پرکاربردترین مدل‌های یوپی‌اس هستند که امروزه  مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بسیاری از افراد در هنگام خرید با این سؤال مواجه می‌شوند که تفاوت یوپی‌اس آنلاین و آفلاین در چیست؟ در این مقاله قصد داریم به طور کامل این موضوع را بررسی کنیم تا با اطلاعات بهتری خرید خود را انجام دهید.

تفاوت‌های دستگاه یوپی‌اس آنلاین با آفلاین

قبل از اینکه بررسی تفاوت‌ها را آغاز کنیم؛ بهتر است اطلاعات مهمی درباره دستگاه‌های یوپی‌اس داشته باشید. در بسیاری از مواقع یوپی‌اس آفلاین را لاین اینتراکتیو معرفی می‌کنند. اما بهتر است بدانید که این کار فقط برای بازارگرمی صورت می‌گیرد.

در واقع یوپی‌اس آفلاین را لاین اینتراکتیو شبه سینوسی می‌نامند و شما نباید آن را با یوپی‌اس لاین اینتراکتیو سینوسی اشتباه بگیرید.

دستگاه یوپی‌اس دارای اجزای مختلفی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به باتری، شارژر، رکتیفایر و اینورتر اشاره کرد. هرکدام از این قطعات وظایف و عملکرد مخصوص خود را دارند. اما عملکرد بعضی از آنها باعث ایجاد تفاوت‌هایی در انواع یوپی‌اس‌ها می‌شود. مهم‌ترین تفاوت‌های یوپی‌اس آنلاین و آفلاین عبارت‌اند از:

تفاوت یوپی‌اس آنلاین و آفلاین

تفاوت عملکرد اینورتر در یوپی‌اس‌ها

اینورتر یکی از اجزای بسیار مهم و کاربردی در دستگاه یوپی‌اس است که وظیفه تبدیل جریان DC به AC را بر عهده دارد. اما بهتر است بدانید که عملکرد آن در یوپی‌اس‌های آنلاین و آفلاین باهم تفاوت دارد.

اینورتر در یوپی‌اس‌های آنلاین به طور دائم روشن است. اما در یوپی‌اس آفلاین باید برق شهری قطع شود؛ سپس اینورتر شروع به فعالیت می‌کند. همین امر باعث شده که زمان سوئیچینگ در یوپی‌اس‌های آنلاین، صفر ثانیه باشد. اما در یوپی‌اس‌های آفلاین 4 الی 6 میلی‌ثانیه طول بکشد.

یعنی در هنگام قطعی برق شهری، صفر ثانیه طول می‌کشد تا برق از باتری به وسایل الکتریکی برسد. اما در یوپی‌اس‌های آفلاین 4 الی 6 میلی‌ثانیه زمان لازم است.

تفاوت در شکل موج‌ خروجی دستگاه‌ها

هنگامی که برق شهری وصل است؛ خروجی شکل موج دستگاه‌ها سینوسی است. اما زمانی که  از طریق باتری به وسایل الکتریکی برق برسد؛ شکل موج در یوپی‌اس‌های آنلاین و آفلاین  فرق می‌کند.

شکل موج خروجی در یوپی‌اس‌های آفلاین در هنگام قطعی برق، شبه سینوسی است. یعنی شکل موج به‌صورت مربع و مستطیل است.  اما در یوپی‌اس‌های آنلاین شکل موج خروجی به‌صورت سینوسی باقی می‌ماند. چون یوپی‌اس آنلاین این قابلیت را دارد که مانع از تغییر شکل موج شود.

تفاوت در میزان پاور فکتور

پاور فکتور یک ضریب است که کارخانه‌های سازنده یوپی‌اس برای دستگاه‌های خود تعیین می‌کند. هرچقدر این ضریب نزدیک به عدد یک باشد؛ راندمان، کیفیت و توان بازدهی دستگاه بالاتر است. یوپی‌اس‌های آفلاین دارای ضریب پاور فکتور 6/0 هستند. اما ضریب پاور فاکتور در یوپی‌اس‌های آنلاین 9/0 و 1 است.

تفاوت یوپی‌اس آنلاین و آفلاین

تفاوت در رنج توان دستگاه‌ها

یوپی‌اس‌ها در رنج توانی مختلفی تولید می‌شوند که هرکدام از آنها برای مکان مختلفی کاربرد دارد. افراد بر اساس نیازی که دارند؛ برای خریداری مدل موردنظر خود اقدام می‌کنند.

یوپی‌اس آنلاین تک‌فاز مدل‌های اکسترنال و اینترنال، در رنج‌های 1KVA، 2KVA، 3KVA، 6KVA و 10KVA تولید می‌شوند. البته یوپی‌اس‌های سه‌فاز در رنج‌های بسیار بالاتری تولید می‌شوند. اما یوپی‌اس‌های آفلاین فقط  تک‌فاز هستند و معولا در رنج توانی 600VA تا 3KVA تولید می‌کنند.

مدت‌زمان برق ‌دهی در هنگام قطعی برق

تعداد و ظرفیت باتری‌های یوپی‌اس آنلاین و آفلاین باهم متفاوت است. در یوپی‌اس‌های آفلاین فقط 1 الی 4 باتری می‌توان به دستگاه وصل کرد اما در یوپی‌اس‌های آنلاین این تعداد از سه باتری آغاز می‌شود و تا 20 باتری در یوپی‌اس‌های 10KVA ادامه دارد.

طبیعی است که هرچه تعداد باتری‌های یوپی‌اس بیشتر باشد؛ مدت‌زمان بک‌آپ و یا برق‌رسانی بعد از قطعی برق بیشتر است. پس باید در مکان‌هایی که قطعی برق طول می‌کشد؛ از یوپی‌اس‌های آنلاین استفاده کرد.

تفاوت در کاربرد دستگاه‌ها

خصوصیات و قابلیت‌های دستگاه یوپی‌اس باعث شده که هرکدام از آنها برای مکان‌ها و وسایل خاصی استفاده شوند. یوپی‌اس آنلاین به دلیل بک‌آپ بیشتر و صفر بودن زمان سوئیچینگ، برای وسایل الکتریکی حساس مانند سرورها، تجهیزات پزشکی، وسایل آزمایشگاه و… استفاده می‌شود.

اما یوپی‌اس آفلاین بیشتر برای وسایل غیرحساس مانند کامپیوترهای خانگی، دوربین‌ها و… به کار می‌رود.

تفاوت در قیمت و وزن آنها

به دلیل ساختار و ویژگی‌های متفاوتی که دارند؛ قطعاً قیمت آنها باید باهم فرق کند. یوپی‌اس‌های آنلاین به دلیل کاربرد مهم‌تری که دارند؛ قیمت بیشتری نسبت به یوپی‌اس‌های آفلاین دارند. همچنین وزن یوپی‌اس‌های آفلاین نسبت به یوپی‌اس‌های آنلاین اکسترنال سنگین‌تر هستند.

تفاوت یوپی‌اس آنلاین و آفلاین

سخن نهایی

دستگاه‌های یوپی‌اس انواع مختلفی دارند که افراد برای تأمین امنیت وسایل الکتریکی خود اقدام به خریداری آنها می‌کنند. اما بیشتر این افراد با این سؤال روبرو می‌شوند که یوپی‌اس آنلاین بهتر است یا یوپی‌اس آفلاین؟ برای یافتن جواب این سؤال، باید اطلاعات خوبی درباره تفاوت‌های آنها به دست آورد.

در این مقاله به طور کامل تفاوت یوپی‌اس آنلاین و لاین اینتراکتیو را بیان کردیم تا بهترین و مناسب‌ترین خرید را انجام دهید. اگر درباره تفاوت این دو دستگاه سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اینجا کلیک کنید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه