تفاوت باتری ماشین و باتری یوپی‌اس

تفاوت باتری ماشین و باتری یوپی‌اس

تفاوت باتری ماشین و باتری یو پی‌ اس چیست؟

باتری‌ها یکی از وسایل بسیار مهم و کاربردی در زندگی انسان‌ها هستند. امروزه بسیاری از وسایل برقی و حتی خودروهایی که از آنها استفاده می‌کنید؛ بدون باتری کارایی ندارند. اهمیت و ارزش باتری‌ها باعث شده که افراد توجه بیشتری به آنها داشته باشند.

دستگاه‌های یوپی‌اس و خودروهای سواری از آن دسته وسایل بسیار مهم و ضروری هستند که به کمک باتری‌ها کار می‌کنند.

شباهت ظاهری بسیار زیاد این باتری‌ها باعث شده که افراد با این سؤال مواجه شوند که تفاوت باتری ماشین و باتری یوپی‌اس چیست؟ در این مقاله به طور کامل تفاوت این دو باتری را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بیشتر از پیش با آنها آشنا شوید.

تفاوت باتری ماشین و باتری یوپی‌اس

مهم‌ترین تفاوت‌های باتری یوپی‌اس و باتری ماشین

باتری یوپی‌اس و باتری ماشین هرکدام از خصوصیات و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. اطلاع از این ویژگی‌ها و تفاوت‌های آنها باعث می‌شود که خرید رضایت‌بخشی انجام دهید. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های این دو باتری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت باتری‌ها از لحاظ عملکرد

یکی از تفاوت‌های بسیار عمده باتری ماشین و باتری یوپی‌اس، نحوه عملکرد آنها است. باتری‌هایی که در یوپی‌اس استفاده می‌شود؛ استقامتی هستند یعنی این باتری‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که برای مدتی طولانی عمل برق‌رسانی را انجام دهند.

اما باتری‌هایی که در ماشین استفاده می‌شوند باید در مدت کوتاهی جریان لحظه‌ای بسیار زیادی تولید کند تا موتور ماشین روشن شود. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم؛ باتری ماشین مانند یک دونده سرعت است و ما انتظار داریم که در همان ابتدا با نهایت سرعت خود حرکت کند.

اما باتری یوپی‌اس مانند یک دونده استقامت است که ما انتظار داریم برای مدتی طولانی به دویدن ادامه دهد.

تفاوت باتری‌ها در ساختار

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو باتری، ساختار آنها است. باتری‌های ماشین سرب اسیدی هستند. هنگامی که به انرژی تکانه با سرعت بالا نیاز دارید؛ این انرژی را تأمین می‌کنند.  برای اینکه جریان لحظه‌ای بسیار زیادی در مدت‌زمان کمی تولید شود؛ باید تعداد یون‌های روی صفحات باتری زیاد باشند.

به همین دلیل ساختار باتری ماشین را از صفحات فلزی نازک متعددی تولید می‌کنند.

اما ساختار باتری یوپی‌اس فرق می‌کند. این باتری دارای صفحات کمتری است که برخلاف باتری ماشین ضخیم‌تر و بلندتر هستند. ساختار این باتری‌ها اجازه می‌دهد تا دشارژ شود. یعنی برای مدت طولانی‌تری، مقدار انرژی کمتری را تولید کند.

تفاوت در عمر باتری

از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت‌های باتری یوپی‌اس و باتری ماشین، می‌توان به طول عمر آنها اشاره کرد. باتری‌های دستگاه یوپی‌اس به نحوی طراحی شده‌اند که در شرایط تخلیه هیچ آسیبی به صفحات آنها وارد نشود.

اما در باتری‌های ماشین در صورت تخلیه، انرژی ذخیره شده کم می‌شود. همین امر باعث می‌شود که صفحات سربی باتری آسیب ببینند. همان‌طور که می‌دانید؛ آسیب‌دیدن صفحات سربی، کاهش طول عمر باتری را در پی دارد.

تفاوت در وزن و قیمت

باتری‌های یوپی‌اس و ماشین حتی در وزن و قیمت هم تفاوت‌هایی باهم دارند. اگر بخواهیم باتری‌ها را از لحاظ وزن با همدیگر مقایسه کنیم؛ باتری یوپی‌اس سنگین‌تر از باتری ماشین است. همچنین از لحاظ قیمت، بازهم باتری یوپی‌اس ایرانی و خارجی از قیمت بالاتری برخوردار است.

استفاده از باتری یوپی‌اس به‌جای باتری ماشین

باتری یوپی‌اس و ماشین، هر دو دارای ولتاژ 12 ولتی هستند. به همین دلیل بعضی از افراد قصد دارند که از باتری یوپی‌اس به‌جای باتری ماشین استفاده کنند. اما این دسته از افراد باید بدانند که این جابه‌جایی باعث ایجاد مشکلات بزرگی می‌شود.

در محله اول، باتوجه‌به نحوه عملکرد باتری‌ها، امکان جابه‌جایی آنها وجود ندارد. چون همان‌طور که گفتیم؛ باتری ماشین جریان لحظه‌ای را با سرعت بالایی ایجاد می‌کند و این قابلیت را ندارد که برای مدتی طولانی عمل برق‌رسانی را انجام دهد. همچنین باتری یوپی‌اس نمی‌تواند جریان بسیار زیادی را در لحظه ایجاد کند تا موتور ماشین روشن شود.

در مرحله دوم بهتر است بدانید که اسید باتری موجود در باتری خودرو از هیچ محافظی برخوردار نیست. اگر بخواهید این باتری را در دستگاه یوپی‌اس نصب کنید؛ اسید آن به بیرون نشت می‌کند. همچنین باتری ماشین که در همان آغاز قدرت اولیه بزرگی ایجاد می‌کنند؛ در طول کل مدت رانندگی دوباره شارژ می‌شود.

این عمل می‌تواند هزاران بار تکرار شود. زیرا خیلی تخلیه یا دشارژ نمی‌شود.  اما اگر این باتری در یوپی‌اس استفاده شود و تخلیه بیش از 10 درصد صورت گیرد؛ طول عمر باتری حدود 50 درصد کاهش می‌یابد.

تفاوت باتری ماشین و باتری یوپی‌اس

سخن نهایی باتری ماشین و باتری یوپی‌اس

بسیاری از وسایل الکتریکی و خودروهایی که تولید می‌شوند؛ بدون باتری هیچ استفاده‌ای برای انسان‌ها نخواهند داشت. باتری ماشین و یوپی‌اس از آن دسته باتری‌های بسیار محبوب و پرطرف‌دار هستند که افراد برای انجام کارهای خود اقدام به خریداری آنها می‌کنند.

این باتری‌ها هر دو دارای ولتاژ 12 ولتی هستند. به همین دلیل بعضی از افراد سعی در جابه‌جایی آنها دارند. در این مقاله به طور کامل تفاوت‌های باتری یوپی‌اس و باتری ماشین را مورد بررسی قرار دادیم تا بیشتر از پیش با ساختار و عملکرد آنها آشنا شوید. داشتن این اطلاعات باعث می‌شود که این جابه‌جایی باتری را انجام ندهید.

اگر با خواندن این مطلب همچنان درباره تفاوت این دو باتری سؤالی دارید؛ از طریق کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه