استابلایزر لیزر صنعتی چیست؟+کاربردها و معرفی بهترین استابلایزرهای صنعتی

استابلایزر لیزر صنعتی

استابلایزر لیزر صنعتی

پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شد که دستگاه‌های بسیار پیشرفته‌ای ساخته شود که زندگی را برای افراد راحت‌تر کند. یکی از این دستگاه‌ها استابلایزر لیزر بود که باتوجه‌به خصوصیات و ویژگی‌هایی که این دستگاه دارد؛ باعث شد وسایل الکتریکی دوام بیشتری داشته باشند و افراد هزینه کمتری را صرف تعمیر و یا خرید دوباره وسایل داشته باشند.

استابلایزر انواع مختلفی دارند که هرکدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود هستند. کسانی که قصد خریداری استابلایزر لیزر را دارند و می‌خواهند از لیزرهای خود محافظت کنند؛ بهتر است که به طور کامل با این دستگاه و نحوه عملکرد آن آشنا شوند تا بتوانند استابلایزر مناسب دستگاه لیزر خود را به بهترین شکل خریداری کنند.

در این مقاله هرآنچه که باید در مورد استابلایزر لیزر باید بدانید را بیان خواهیم کرد تا بتوانید استابلایزر مخصوص دستگاه لیزر را به‌خوبی بشناسید و خرید موفقی داشته باشید. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

استابلایزر لیزر چیست

استابلایزر یا تثبیت‌کننده ولتاژ دستگاهی است که توانایی ثابت کردن نوسانات ولتاژ برق در دستگاه‌های الکترونیکی را دارد. به‌طورکلی استابلایزر باعث می‌شود که ولتاژ خروجی در محدوده ثابتی قرار بگیرد. دستگاه استابلایزر انواع مختلفی دارد و از آن در کارخانه، کارگاه تولیدی، کارگاه صنعتی و همچنین تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

استابلایزر لیزر هم یکی از انواع استابلایزرها به‌حساب می‌آید که از آن برای محافظت از انواع لیزرها استفاده می‌شود. نوسانات برقی ممکن است ضررهای مالی زیادی ایجاد کند به همین دلیل وجود استابلایزر در مکان‌هایی که از لیزر استفاده می‌کنند؛ بسیار ضروری و لازم است.

استابلایزر لیزر صنعتی

کاربرد استابلایزر لیزر

دستگاه استابلایزر لیزر دارای کاربردهای فراوانی است و همچنین در مکان‌های زیادی از این وسیله استفاده می‌شود. مزایا و کاربردهایی که استابلایزر لیزر دارد؛ این وسیله را به مهم‌ترین و ضروری‌ترین دستگاه در کلینیک‌ها و مراکز صنعتی تبدیل کرده است. تأثیر استفاده از استابلایزر لیزر را بعد از مطالعه کاربردهای آن بیشتر متوجه خواهید شد.

از مهم‌ترین مزایای استابلایزر لیزر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

حفاظت استابلایزر از لیزر

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین کارهایی که استابلایزر لیزر انجام می‌دهد؛ حفاظت استابلایز از لیزر است که این امر، لزوم استفاده از استابلایزر برای لیزر صنعتی را بیش‌ازپیش ضروری‌تر کرده است و حتی کلینیک‌های پزشکی که برای درمان بیماری‌های پوستی از دستگاه لیزر استفاده می‌کنند؛ از آن برای حفاظت از لیزرهای گران‌قیمت خود استفاده می‌کنند.

نحوه حفاظت استابلایزر از لیزر به این صورت است که نوسانات برق شهری در درازمدت باعث ایجاد مشکل برای وسایل الکترونیکی و دستگاه‌های لیزر می‌شود؛ دستگاه استابلایزر لیزر با تثبیت کردن نوسانات ولتاژ برق باعث می‌شود که به لیزر آسیبی نرسد و در نتیجه طول عمر لیزر افزایش یابد. 

کاهش میزان مصرف انرژی

یکی دیگر از کاربردهای مهم استابلایزر لیزر، کاهش میزان مصرف انرژی است. به این صورت که دستگاه استابلایزر لیزر در میان برق شهری و برق مصرفی دستگاه قرار می‌گیرد؛ سپس نوسانات برق ورودی را تشخیص داده و ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند. این کار باعث می‌شود انرژی کمتری مصرف شود.

محافظت در برابر رعدوبرق

در بعضی از مواقع به دلیل شرایط آب‌وهوایی در کشور ایران شاهد رعدوبرق خواهیم بود که این امر باعث ایجاد نوسان در ولتاژ برق خواهد شد و ممکن است که به دستگاه‌های الکترونیکی آسیب جدی وارد کند. در این‌گونه مواقع استابلایزر لیزر به کمک دستگاه‌های لیزر آمده و از آنها در برابر رعدوبرق و خطرات ناشی از آن محافظت می‌کند.

کاهش هزینه‌ها

همان‌طور که می‌دانید؛ دستگاه‌های لیزر بسیار گران‌قیمت هستند. اگر کوچک‌ترین مشکلی در اثر نوسانات ولتاژ برق برای آنها به وجود بیاید؛ باید کارگاه‌ها و کلینیک‌ها هزینه زیادی متقبل شوند. اما با استفاده از استابلایزر لیزر و نحوه حفاظت استابلایزر لیزر از وسایل، دیگر کسی نگران خراب‌شدن دستگاه لیزر در اثر نوسانات برق نیست.

انواع استابلایزر برای لیزر

استابلایزر مخصوص دستگاه لیزر در مدل‌های مختلفی ساخته می‌شود که به‌طورکلی آنها را به دودسته تقسیم می‌کنند. 

استابلایزر لیزر صنعتی

دسته اول: استابلایزرهای رله‌ای

استابلایزرهای رله‌ای را با نام‌های استابلایزر پله‌ای یا استابلایزر با ادوات قدرت و الکترونیک هم می‌شناسند. معمولاً زمانی از این نوع استابلایزر استفاده می‌کنند که نوسانات برق شهری به‌صورت ناگهانی و پرشی باشد. در استابلایزر رله‌ای یک ترانس به کمک چند رله، خروجی‌ها را متناسب با برق شهر به شکل پل تنظیم می‌کند.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های استابلایزر رله‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنظیم ولتاژ بادقت 10V
  • با سری AVR شروع می‌شود و شامل 2 الی 32 آمپر خانگی و 9 تا 20 آمپر برای مدل‌های صنعتی است.

دسته دوم: استابلایزر سروو موتور

در استابلایزر سروو (SERVOE) ترانس به‌صورت حلقوی بوده و با استفاده از یک جاروبک، تغییرات ولتاژی که در برق شهری وجود دارد؛ اصلاح می‌گردد که استهلاک بالایی هم به دنبال خواهد داشت.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌ها و خصوصیات استابلایزر سروو (SERVOE) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تنظیم ولتاژ بادقت 1V
  • در مدل‌های تک‌فاز در سری STB_11 ارائه می‌شود.
  • در مدل‌های سه‌فاز در سری STB_33 ارائه می‌شود.
  • در مدل‌های تک‌فاز از رنج 6A تا 80A ارائه می‌شود.
  • در مدل‌های سه‌فاز در رنج 9A تا 600A ارائه می‌شود.
  • دارای یک‌پایه برای دادن پالس PWM و دارای دوپایه برای تغذیه
  • با نمونه‌گیری از سطح ولتاژ، به‌صورت مکانیکی ولتاژ خروجی را تنظیم می‌کند.

بهترین استابلایزر برای مصارف صنعتی

در مصارف صنعتی نمی‌توان از هرگونه استابلایزری استفاده کرد و باید باتوجه‌به مدل و نوع کارایی آن برای تهیه استابلایزر اقدام کرد. 

استابلایزرهای سری svc11 و svc+ تک‌فاز، برای لیزرهای برش تک‌فاز مناسب است و استابلایزرهای سری svc33 و svc+ سه‌فاز، برای لیزرهای برش سه‌فاز مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ماهیت کارکرد استابلایزرهای رله‌ای (تأخیر چند میلی‌ثانیه هنگام قطع و وصل رله‌ها و شرط وجود اختلاف ولتاژ 6 تا 15 ولت در ورودی جهت تثبیت ولتاژ خروجی) این نوع برای مصارف صنعتی توصیه نخواهد شد؛ بنابراین استفاده از استابلایزر سروو موتوری به‌جای رله‌ای در لیزرهای تک‌فاز پیشنهاد می‌شود

انواع لیزر برش

لیزر‌های برش از آن دسته مواردی هستند که برای استفاده از آنها وجود دستگاه استابلایزر بسیار مهم و کاربردی است. لیزرهای برش انواع زیادی دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لیزر CO2

در بین لیزرهای صنعتی، لیزر برش CO2 بیشترین میزان استفاده را دارد. چون این لیزر هم لیزر برش فلزات و هم لیزر برش غیر فلزات به‌حساب می‌آید و از این جهت کارایی بسیار بالایی دارد.

لیزر فایبر

 لیزر فایبر یکی دیگر از انواع لیزر برش است که برخلاف لیزر CO2 قطعات و آیینه‌هایی که در ساخت آن به‌کاررفته، حرکتی ندارند که این امر باعث شده از لحاظ هزینه استفاده از این لیزر به‌صرفه‌تر باشد. سورس دستگاه برش لیزر فایبر از مهم‌ترین اجزای این لیزر است که تولید پرتو لیزر را به عهده دارد. 

لیزر پلاسما

اساس کار لیزر پلاسما به این شکل است که یک گاز نجیب با سرعت بسیار زیادی بر روی سطح یک فلز یا یک ماده وارد می‌شود تا سطح موردنظر را برش دهد؛ در اثر برخورد گاز نجیب با سطح فلز یک پلاسما ایجاد می‌شود. این پلاسما باعث ایجاد دمای بسیار بالایی می‌شود که گرم‌کردن و ذوب شدن فلز را به همراه خواهد داشت.

استابلایزر لیزر صنعتی

لیزر TRUMPF

لیزر TRUMPF یکی از لیزرهای برش از نوع فلت بد است که بیشتر برای برش ورقه‌های استیل از آن استفاده می‌کنند. 

اجزای اصلی لیزر برش

لیزر برش دارای اجزای مختلفی است که هرکدام از این اجزا وظیفه خاصی را به عهده دارند. از مهم‌ترین اجزای اصلی لیزر برش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بدنه جعبه یا کابین که بقیه اجزا بر روی آن سوار می‌شوند.
  • درب جعبه که برای امنی بیشتر طراحی شده است و بر روی آن شیشه قرار می‌دهند تا بتوان به میز کار دید کافی داشت
  • حسگر بسته بودن درب جعبه که در هنگام بازبودن درب هشدار می‌دهد و نور لیزر را قطع می‌کند.
  • مادر برد، قطعه اصلی دستگاه به شمار می‌رود و واسط بین دستگاه و سیستم شما است.
  • میز کار که محل قرارگرفتن قطعه کار است و به دودسته شمشیری و لانه زنبوری تقسیم می‌شود.
  • تیوب یا لامپ دستگاه که ایجاد نور لازم برای برش را به عهده دارد.
  • سیستم انتقال و کانونی سازی نور که از سه آیینه تخت و یک عدسی همگرا تشکیل شده است.
  • سیستم انتقال حرکت که شامل استپ موتورها، ریل‌ها و تسمه‌ها است.
  • مکنده و دمنده برای خارج کردن دود.
  • پمپ باد برای ایجاد ایمنی بیشتر
  • پاورهای ولتاژ که با استفاده از دو یا سه ترانس ولتاي 220 ولت شهری را افزایش داده و به چند کیلو وات می‌رساند.
  • چیلر، یکی دیگر از قطعت مهم لیزر برش است که وظیفه خنک‌کردن دستگاه را به عهده دارد.
  • استپ درایور، یکی از مهم‌ترین اجزای لیزر برش است که وظیفه کنترل موتور دستگاه را به عهده دارد.

در خرید استابلایزر برای لیزر باید به چه نکاتی توجه کرد

همان‌طور که گفتیم؛ استابلایزر لیزر دارای انواع مختلفی است و باید برای خرید آن ذقت زیادی به خرج دهید و نکات زیادی را مدنظر قرار دهید. در خرید استابلایزر مخصوص دستگاه لیزر باید به نکات زیر دقت کنید تا خرید مناسبی داشته باشید.

فاز برق مصرفی

اولین موردی که باید به آن توجه کنید؛ فاز برق مصرفی دستگاه است. استابلایزر لیزر در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز تولید می‌شود و مصرف لیزر روی هر فاز متفاوت است. در کشور ما برق تک‌فاز دارای ولتاژ 220 ولت و برق سه‌فاز دارای ولتاژ 380 ولت است.

توان لیزر

در خرید استابلایزر لیزر باید توان لیزر را به‌خوبی بررسی کرد و بر اساس مقدار توان لیزر استابلایزر را خریداری کنید. درصورتی‌که توان لیزر از توان استابلایزر بیشتر باشد؛ به دستگاه فشار زیادی وارد می‌شود و یا اگر توان دستگاه استابلایزر از لیزر خیلی بیشتر باشد؛ شما هزینه بسیار زیادی را بابت آن پرداخت کرده‌اید. 

توان استابلایزر باید 1.5 الی 2 برابر لیزر باشد. البته برای آگاهی بیشتر از این موضوع و راهنمایی بیشتر درباره خرید استابلایزر لیزر، می‌توانید به سایت آلفا مراجعه کنید و از کارشناسان و متخصصان شرکت، مشاوره دریافت کنید.

سرعت واکنش استابلایزر

سرعت واکنش استابلایزر بسیار مهم است. این سرعت باید آن‌قدر بالا باشد تا در چند میلی‌ثانیه نوسان برق را تشخیص داد و برای اصلاح آن اقدام کند.

دقت استابلایزر

دقت استابلایزر برای لیزر بسیار مهم و حیاتی است؛ چون لیزرها دارای دقت بسیار بالایی هستند و به همین دلیل استابلایزر هم باید دقت بالایی داشته باشد تا بتواند ولتاژ را به‌خوبی اصلاح کند.

قیمت استابلایزر لیزر

استابلایزر لیزر در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود که هرکدام دارای خصوصیات و ویژگی‌های متفاوتی است. برای خرید آن، ابتدا باید به مشخصات لیزر دقت کرد و بر اساس آن استابلایزر مناسب دستگاه لیزر را تهیه کنید.

برای اطلاع از قیمت مدل‌های استابلایزر لیزر و همچنین دریافت مشاوره از متخصصان و کارشناسان این حوزه، بهتر است که به سایت آلفا مراجعه کنید. 

شرکت آلفا با سال‌ها فعالیت در زمینه فروش سیستم‌های برق اضطراری، انواع مدل‌های استابلایزر را در سایت خود قرار داده و شما را به بهترین شکل راهنمایی می‌کند تا استابلایزر مناسب دستگاه لیزر خود را تهیه کنید.

استابلایزر لیزر صنعتی

سخن نهایی

استابلایزر لیزر یکی از دستگاه‌های ضروری برای حفاظت از لیزرها است و کلینیک‌ها و کارگاه‌های صنعتی باید حتماً از این وسیله استفاده کنند. در این مقاله به طور مفصل هرآنچه که باید درباره استابلایزر لیزر می‌دانستید را بیان کردیم و همچنین شرکت آلفا را به شما معرفی کردیم تا استابلایزر مخصوص دستگاه لیزر خود را با آگاهی کامل خریداری کنید.

اگر درباره استابلایزر لیزر سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا شما را به بهترین شکل راهنمایی کنیم.

اینجا کلیک کنید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه