استابلایزر سروو موتوری چگونه کار می‌کند؟

استابلایزر سروو موتوری چگونه کار می‌کند

استابلایزر سروو موتوری چگونه کار می‌کند ؟

قیمت بالای لوازم برقی باعث شده که محافظت از آنها اهمیت بیشتری پیدا کند. یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد آسیب به این دسته از وسایل می‌شود، نویزها و نوسانات برق است.

همین امر باعث شده که افراد همواره به دنبال تکنولوژی پیشرفته‌ای باشند تا به کمک آن، از وسایل برقی خود در برابر این عوامل محافظت کنند. استابلایزر سروو موتوری یکی از بهترین مدل های استابلایزر است در این مطلب به این سوال پاسخ می دهیم که استابلایزر سروو موتوری چگونه کار می‌کند؟

دستگاه‌های استابلایزر یکی از بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در بازار هستند که از وسایل برقی در برابر عوامل مخربی مانند نوسانات و نویزهای برق محافظت می‌کنند. این دستگاه‌ها درصورتی‌که میزان ولتاژ پایین یا بالا برود؛ به بهترین شکل آن را کنترل کرده و مانع از آسیب رساندن به وسایل الکتریکی می‌شود.

بیشتربخوانید: استابلایزر در شیراز کجا بخریم؟

استابلایزر انواع مختلفی دارید که سروو موتوری یکی از بهترین و کاربردی‌ترین آنها به‌حساب می‌آید. در ادامه به طور کامل استابلایزر سروو موتوری و نحوه کارکرد آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا با اطلاعات بهتر و جامع‌تری خرید خود را انجام دهید.

تثبیت‌کننده سرو چیست؟

تثبیت‌کننده سرو سیستمی است که با استفاده از تقویت‌کننده ترانس، عملیات ولتاژ بهینه را انجام می‌دهد. درواقع این سیستم می‌تواند نوسانات برق را از ورودی دریافت کرده و با تصحیح‌کردن جریان؛ از طریق خروجی آن را انتقال دهد.

البته لازم به ذکر است که تثبیت‌کننده سرو تنها یک سیستم برای ثابت نگه‌داشتن ولتاژ نیست؛ این دستگاه یک سیستم قابل‌اطمینان انرژی است که ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن باعث شده نسبت به تثبیت‌کننده سنتی مبتنی بر رله برتری خاصی داشته باشد.

اجزای اصلی استابلایزر سروو موتوری

استابلایزر سروو موتوری از اجزای مختلفی تشکیل شده است که هرکدام وظیفه خاصی را در تصحیح ولتاژ برق بر عهده دارند. از جمله مهم‌ترین و اصلی‌ترین اجزای استابلایزر سروو موتوری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

دیمر

یکی از اجزای اصلی استابلایزر سروو موتوری، دیمر یا ترانسفورماتور نام دارد. از این قطعه گرد که حلقه سیلیکونی CRGO دارد، به‌عنوان پایه استفاده می‌شود.

وظیفه اصلی دیمر یا ترانسفورماتور، افزایش یا کاهش میزان ولتاژ است. در واقع بهتر است بدانید که حدود نیمی از ولتاژ خروجی به‌وسیله دیمر افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.

براش کربن

براش کربن یا برس کربن، یکی دیگر از قطعات استابلایزر سروو موتوری است که وظیفه آن برقراری ارتباط با دیمر است. بهتر است بدانید که در هنگام بالارفتن میزان نوسانات، این برس از بین رفته و باید دراسرع‌وقت آن را تعویض کنید.

موتورهای همگام (سرو موتور)

سرو موتور یا موتورهای همگام، اصلی‌ترین قسمت استابلایزر سروو موتوری به شمار می‌آیند. این موتور چرخاندن بازوی متصل به دیمر در جهت عقربه‌های ساعت و یا خلاف جهات آنها را بر عهده دارد.

ترانسفورماتور Buck\Boost

ترانسفورماتور Buck\Boost برخلاف ترانسفورماتور دیمر به شکل مستطیل ساخته می‌شود و با استفاده از مخزن لاک یا همان varnish tank از آن محافظت می‌کنند. این لاک عایق استابلایزر سروو موتوری را برای تست رگرسیون آماده می‌کند.

کنتاکتور

کنتاکتور یا هادی از دیگر اجزای استابلایزر سروو موتوری است. درصورتی‌که خروجی هرکدام از سروو تثبیت‌کننده، بیش از حد مجاز باشد؛ کنتاکتور آن را قطع خواهد کرد.

MCB/MCCB

طراحان و سازندگان استابلایزر برای محافظت از اضافه‌بار، MCCB را در داخل دستگاه قرار داده‌اند. همچنین برای خاموش یا روشن‌کردن تثبیت‌کننده ولتاژ سروو موتوری، از MCB استفاده کرده‌اند.

مدار الکترونیکی

مدار الکترونیکی در کنار کنترل ولتاژ، وظیفه انتقال سیگنال در میان قسمت‌های مختلف استابلایزر سروو موتوری را بر عهده خواهد داشت.

مزایای استفاده از استابلایزر سروو موتوری

استفاده از استابلایزر سروو موتوری مزایای بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که بیشتر افراد از این دستگاه برای محافظت از لوازم الکتریکی خود استفاده می‌کنند. از جمله مهم‌ترین مزیت‌های استابلایزر سروو موتوری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • استابلایزر سروو موتوری به ترانسفورماتورهایی مجهز است که با آب و روغن خنک می‌شود. این امر متناسب با بودجه مشتری انجام می‌شود.
  • دقت بالایی در تصحیح خطای ولتاژ دارد. این دقت در حد یک درصد است.
  • با استفاده از سیستم Switch less، ولتاژ دارای نوسان را در سطوح دلخواه تنظیم می‌کند.
  • ظرفیت بار را تا حد 5000KVA پشتیبانی خواهد کرد.
  • بر اساس step less تصحیح ولتاژ انجام می‌شود.
  • تثبیت کامل ولتاژ را برای دستگاه‌های حساس مانند اشعه ایکس، ماشین‌آلات پیچیده، اسکن CAT، تجهیزات تشخیصی و… انجام خواهد داد.
  • در اکثر مکان‌ها از جمله بیمارستان‌ها، خانه، ادارات، صنایع و… قابل‌استفاده است.

سخن نهایی

تمامی وسایل الکتریکی در برابر عواملی مانند نوسان برق با مشکل مواجه خواهند شد. به همین دلیل افراد برای محافظت از دستگاه‌های خود باید به فکر بهترین راه‌حل باشند.

دستگاه‌های استابلایزر یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای رفع این مشکل است. این دستگاه‌ها به دلیل قابلیت‌های خاصی که دارند؛ به بهترین شکل ممکن نوسانات ولتاژ را کنترل خواهد کرد.

دستگاه استابلایزر از قطعات مختلفی تشکیل شده است که هرکدام از آنها با انجام‌وظیفه خاصی، در نهایت باعث تثبیت ولتاژ می‌شوند. در این مطلب به طور کامل نحوه کار استابلایزر سروو موتوری را مورد بررسی قرار دادیم تا با اطلاعات جامع‌تری دستگاه موردنظر را خریداری کنید. اگر بعد از خواندن این مقاله همچنان درباره نحوه کار استابلایزر سروو موتوری سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه