نحوه تست سلامت باتری یو پی اس| آموزش تست باتری یو پی اس UPS

نحوه تست سلامت باتری یو پی اس

نحوه تست سلامت باتری یو پی اس

نحوه تست سلامت باتری یو پی اس از آن دسته موضوعات بسیار مهم و ارزشمند است که افراد باید حتماً با آن آشنایی کاملی داشته باشند. داشتن اطلاعات کامل و جامع درباره این موضوع باعث می‌شود خریداران به بهترین شکل بتوانند باتری دستگاه را تست کرده و از سلامت آن مطمئن شوند.

دستگاه یو پی اس به دلیل ساختار و قابلیت‌های منحصربه‌فردی که دارد؛ در بیشتر خانه‌ها و محل‌های کار از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه از اجزای مختلفی تشکیل شده است که یکی از مهم‌ترین آنها، باتری یو پی اس است.

نقش بسیار مهم باتری یو پی اس باعث شده که سلامت و کارایی آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. به همین دلیل بیشتر خریداران و کسانی که از این دستگاه استفاده می‌کنند؛ به دنبال روش آسان برای تست باتری یو پی اس باشند.

در این مطلب به طور کامل نحوه تست سلامت باتری یو پی اس را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بیشتر از پیش با این روش‌ها آشنا شده و در نهایت طول عمر آنها را افزایش دهید.

بیشتربخوانید: خرید باتری یو پی اس در اصفهان 

آموزش تست باتری یو پی اس ups

دستگاه یو پی اس انواع مختلفی دارد و هرکدام بر اساس ساختار و ویژگی‌های خاصی که دارد؛ در مکان خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد. با اینکه دستگاه یو پی اس و باتری‌های آن باهم تفاوت‌های خاصی دارند؛ اما با انجام روش‌های مختلفی می‌توان سلامت آنها را تست کرد.

آموزش تست باتری یو پی اس تنها به افزایش طول عمر باتری کمک نمی‌کند. اگر این آموزش‌ها را به‌خوبی فرا بگیرید و عیب‌یابی باتری را به بهترین شکل انجام دهید؛ دستگاه یو پی اس تقویت شده و عملکرد بهتری خواهد داشت.

بیشتربخوانید: طول عمر پاتری UPS چقدر است؟

نحوه تست سلامت باتری یو پی اس

روش تست باتری یو پی اس

روش‌های بسیار زیادی برای تست سلامت باتری یو پی اس وجود دارند که توسط تکنسین‌ها و متخصصان این حوزه ارائه شده‌اند. در ادامه بهترین و رایج‌ترین روش‌های تست باتری یو پی اس را معرفی خواهیم کرد.

تست ظاهری دستگاه یو پی اس

اولین و مهم‌ترین روشی که خریداران باتری یو پی اس باید به آن توجه کنند این است که طاهر آن را بادقت مورد بررسی قرار دهند. این روش نیازی به تخصص ندارد. کافی است در هنگام خرید باتری یورونت یا هر برند دیگر  یو پی اس، بدنه باتری و الکترودهای مثبت و منفی آن را نگاه کنید. اگر ظاهر آنها غیر معمول بود؛ نباید برای خرید آنها اقدام کرد.

بیشتربخوانید: باتری یو پی اس بهتر است یا باتری خودرو

معمولاً بادکردن بدنه باتری یا وجود سولفاته در محل الکترودها، نشان از خرابی باتری یو پی اس دارد. در صورت مشاهده این علایم، باید اقدامات لازم برای تعویض یا تعمیر آن را انجام داد.

استفاده از مولتی متر دیجیتال

بسیاری از مواقع نمی‌توان سلامت باتری را از روی ظاهر آن تشخیص داد. به همین دلیل باید از ابزارهای مخصوص و پیشرفته استفاده کرد. یکی از این ابزارهای مهم و کاربردی، مولتی متر دیجیتال است. این ابزار تشخیص بسیار دقیقی دارد و باتری سالم از معیوب را به‌خوبی تشخیص خواهد داد.

برای تست باتری یو پی اس به کمک مولتی متر، کافی است که باتری را از دستگاه جدا کرده و با استفاده از یک مصرف‌کننده DC، با جریان حدود 20 درصد از جریان باتری، تخلیه باتری یو پی اس را انجام دهید. هم‌زمان با انجام این کار باید با استفاده از مولتی‌متر، ولتاژ دو سر باتری را اندازه بگیرید. اگر ولتاژ اندازه‌‌گیری شده بین 11/4 و 12/5 باشد؛ یعنی باتری سالم است. اما اگر این مقدار کمتر از 11/4 باشد؛ یعنی باتری خراب شده و باید برای تعویض آن اقدام کرد.

روش تست باتری یو پی اس

استفاده از دستگاه تستر

دستگاه تستر یکی دیگر از ابزارهای بسیار مهم است که به کمک آن می‌توان از سلامت باتری یو پی اس اطمینان حاصل کرد. این دستگاه مانند مولتی‌متر است؛ اما با این تفاوت که با استفاده از دستگاه تستر، دیگر نیازی به مصرف‌کننده دیجیتال نیست.

بیشتربدانید: نحوه نصب باتری یو پی اس چگونه است؟

یکی از ویژگی‌های بسیار خوبی که دستگاه تستر دارد این است که به‌صورت هم‌زمان می‌تواند مصرف‌کننده انرژی باشد و نقش مولتی‌متر را ایفا کند. در هنگام استفاده از دستگاه تستر، اگر عدد نشان‌داده‌شده کمتر از 11/4 باشد؛ باید برای عوض‌کردن باتری اقدام کنید.

استفاده از شارژر دستگاه

استفاده از شارژر دستگاه، یک روش آسان برای تست باتری یو پی اس به شمار می‌آید. برای انجام این کار، باید هنگامی که باتری یو پی اس به شارژر متصل است؛ ولتاژ آن را اندازه بگیرید.

اگر ولتاژ باتری در این حال بین 13.3 الی  13.8 ولت باشد؛ یعنی باتری دستگاه سالم است. اما اگر در چنین حالتی ولتاژ را اندازه گرفتید و در این بازه نبود؛ یعنی باتری خراب شده و باید برای تعویض و یا تعمیر آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

آموزش تست باتری یو پی اس ups

استفاده از هیدرومتر سرخود

بیشتر باتری‌های یو پی اس به هیدرومتر سرخود یا چشمی مجهز هستند. هیدرومتر سرخود وظیفه دارد تا وضعیت شارژ باتری را در یکی از 6 سلول داخلی آن بررسی کند. دارندگان دستگاه یو پی اس، به کمک این قابلیت، می‌توانند سلامت باتری را تست کنند.

درصورتی‌که نشانگر باتری یو پی اس بی‌رنگ یا متمایل به زرد باشد؛ یعنی سطح الکترولیت داخل باتری پایین آمده است. در چنین حالتی اگر باتری اسیدی باشد؛ باید آن را شارژ کرد. اما اگر باتری از نوع سیلد یا اتمی باشد؛ بی‌رنگ شدن نشانگرها به معنای خرابی باتری بوده و باید برای تعویض آن اقدام کرد.

سخن نهایی

یو پی اس از اجزای مختلفی ساخته شده است که باتری مهم‌ترین آنها به شمار می‌آید. اهمیت و ارزش بالای باتری یو پی اس خارجی و ایرانی باعث شده که خریداران همواره به دنبال روش‌هایی باشند تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنند. در این مطلب به طور کامل تست و عیب یابی باتری یو پی اس را مورد بررسی قرار دادیم و آسان‌ترین روش‌ها برای اطمینان از سلامت آن را بیان کردیم.

اگر بعد از مطالعه این مطلب همچنان درباره روش تست باتری یو پی اس سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه