راهنمای خرید UPS در سال 1401 برای انواع یو پی اس

راهنمای خرید UPS

همیشه و در همه حال قطعی برق شهری برای کسانی که لوازم الکتریکی دارند؛ یک مشکل بزرگ و اساس به شمار رفته است. معمولاً این مشکل در بسیاری از مکان‌ها باعث شده که خسارات مالی سنگینی وارد شود و بسیاری از لوازم الکتریکی گران‌قیمت را دچار مشکل کرده است. خرید یو پی اس یکی از راهکارهای ساده ، اما اثربخش برای مقابله با این مسئله است. به همین خاطر در این مطلب راهنمای خرید ups را با شما به اشتراک می گذاریم.

به همین دلیل است که بیشتر افراد برای اینکه از این نوع وسایل خود محافظت کنند؛ به دنبال بهترین و مناسب‌ترین راه‌حل می‌گردند و حاضر هستند برای نجات از این مشکل هزینه زیادی را انجام دهند.

با پیشرفت علم و تکنولوژی دستگاه‌های یوپی‌اس اختراع شدند. این نوع از دستگاه‌ها با استفاده از ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند؛ توانستند به‌خوبی مشکل قطعی برق را حل کنند و دیگر افراد نگرانی بابت قطعی برق و آسیب رسیدن به لوازم الکتریکی خود نباشند. دستگاه‌های یوپی‌اس دارای انواع مختلفی هستند که هرکدام خصوصیات خاص خود را دارند؛ کسانی که قصد خریداری این دستگاه‌ها را دارند؛ باید اطلاعات خوبی درباره آنها داشته باشند.

در این مقاله به طور کامل راهنمای خرید UPS را برای شما شرح خواهیم داد و تمام مزیت‌ها، کاربردها و نکاتی که در هنگام خرید باید رعایت کنید را بیان می‌کنیم تا بتوانید خرید خوب و رضایت‌بخشی داشته باشید.

یو پی اس

دستگاه یوپی‌اس و اجزای آن

دستگاه یوپی‌اس (UPS) را منبع تغذیه بدون وقفه می‌نامند. این دستگاه باتوجه‌به خصوصیاتی که دارد؛ هنگامی که برق شهری وصل است؛ انرژی لازم برای کارکردن دستگاه‌های الکتریکی را در باتری خود ذخیره می‌کند تا در صورت قطعی برق بلافاصله در کمترین زمان ممکن، برق را به دستگاه‌ها برساند تا همچنان بتوانند به فعالیت خود ادامه بدهند.

دستگاه‌های یوپی‌اس از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که هرکدام از آنها نقش مشخصی را ایفا می‌کند. از جمله مهم‌ترین اجزای دستگاه یوپی‌اس می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • باتری: یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین اجزای یوپی‌اس باتری آن است. این قطعه وظیفه دارد که برق را در خود ذخیره کرده و در مواقع نیاز آن را به قطعات الکتریکی برساند.
  • شارژر یوپی‌اس: این قطعه وظیفه دارد که ولتاژ و جریان لازم را برای شارژ باتری‌ها فراهم کند.
  • مبدل یا اینورتر: یکی دیگر از قطعات مهم یوپی‌اس مبدل یا اینورتر نام دارد. این قطعه وظیفه دارد که انرژی مستقیم ذخیره شده در باتری را به جریان متناوب شهری تبدیل کند.

انواع دستگاه‌های یوپی‌اس

دستگاه‌های یوپی‌اس را در مدل‌های مختلفی تولید می‌کنند که همین امر باعث شده تفاوت‌هایی باهم داشته باشند. کسانی که قصد خرید دستگاه یوپی‌اس را دارند؛ بهتر است که با انواع این دستگاه‌ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند یک خرید مناسب و رضایت‌بخش داشته باشند. به‌طورکلی انواع دستگاه یوپی‌اس را به دودسته مختلف تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم می‌کنند که هرکدام از آنها شامل چند مدل مختلف می‌شوند.

دستگاه‌های یوپی‌اس تک‌فاز

دستگاه‌های یوپی‌اس تک‌فاز از آن دسته دستگاه‌های مجهز در داخل بازار هستند که در میان افراد طرف‌داران بسیار زیادی دارند. این نوع از دستگاه‌های یوپی‌اس به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیاتی که دارند؛ در بیشتر مکان‌ها قابل‌استفاده هستند و معمولاً افرادی که از این نوع دستگاه‌ها استفاده کرده‌اند؛ رضایت کامل را از عملکرد آنها داشته‌اند.

دستگاه‌های یوپی‌اس تک‌فاز را در مدل‌های مختلفی تولید می‌کنند که هرکدام از آنها ویژگی‌ و نحوه عملکرد خاص خود را دارند. در ادامه بیشتر درباره انواع یوپی‌اس تک‌فاز توضیح خواهیم داد.

یوپی‌اس آنلاین

یوپی‌اس‌ها آنلاین از بهترین و باکیفیت‌ترین دستگاه‌های یوپی‌اس هستند که عملکرد بسیار عالی آنها باعث شده که بیشترین طرف‌دار را در میان تمام یوپی‌اس‌ها داشته باشند. این نوع از دستگاه‌ها معمولاً قیمت بیشتری نسبت به بقیه دارند؛ اما عملکرد عالی آنها باعث شده که خریداران این هزینه را باکمال‌میل بپردازند.

یوپی‌اس آنلاین توانایی تأمین برق وسایل الکتریکی را به‌صورت دائمی دارد. هنگامی که برق شهری قطع می‌شود؛ باید دستگاه از روی برق شهری به برق باتری سوئیچ کند که این مقدار زمان باید آن‌قدر کم باشد که به دستگاه‌های الکتریکی آسیب وارد نشود. مقدار زمان سوئیچ در یوپی‌اس آنلاین، صفر ثانیه است. همین امر باعث شده که برتری خاصی نسبت به بقیه مدل‌ها داشته باشد.

به دلیل اینکه جریان همیشه در مدار برقرار است؛ معمولاً دمای سیستم افزایش می‌یابد. پس باید در طراحی دستگاه از گرماگیرهای بزرگی به همراه اجزای مقاوم در برابر گرما استفاده شود که همین امر باعث افزایش قیمت دستگاه شده است.

یوپی‌اس آفلاین

یوپی‌اس آفلاین یکی دیگر از انواع دستگاه‌های یوپی‌اس تک‌فاز است که قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه مدل‌های یوپی‌اس دارد. علت نام‌گذاری این دستگاه به‌خاطر این است که هنگام کار جریان عادی از خط AC خاموش می‌ماند. این نوع از دستگاه به دلیل اینکه در حالت عادی خود خاموش است و از باتری خود به‌صورت مداوم استفاده نمی‌کند؛ بازدهی سیستم به طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

یکی از تفاوت‌های بزرگ یوپی‌اس آفلاین با یوپی‌اس آنلاین در مدت‌زمان سوئیچ است. برای اینکه از روی برق شهری به برق باتری سوئیچ شود؛ 5 میلی‌ثانیه زمان لازم است. البته این مقدار باعث نمی‌شود که به دستگاه‌های الکتریکی صدمه‌ای وارد شود. اما معمولاً برای دستگاه‌های حساس از یوپی‌اس آفلاین استفاده نمی‌کنند. بهتر است بدانید که چون این نوع از دستگاه بیشتر اوقات خاموش است؛ با دمای بالایی کار نمی‌کند و دیگر نیازی به سیستم خنک‌کننده ندارد.

یوپی‌اس لاین اینتراکتیو

به یوپی‌اس‌های لاین اینتراکتیو تعاملی هم گفته می‌شود. قیمت این نوع از دستگاه‌ها کمتر از مدل آنلاین و مقداری بیشتر از مدل آفلاین است. این نوع از یوپی‌اس‌ها قابلیت‌های بسیار خوبی دارند و با استفاده از آنها به‌خوبی می‌توانند امنیت وسایل برقی را تأمین کنند. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یوپی‌اس لاین اینتراکتیو که در این راهنمای خرید UPS می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فیلترکردن نوسانات شدید برقی و نویزها
  • کارایی بالا
  • دارای اندازه کوچک
  • قابلیت نصب در جاهای دلخواه
  • قیمت مناسب
  • مدت‌زمان سوئیچ از برق شهری به باتری، کمتر از 10 میلی‌ثانیه است. همین امر باعث شده که مانند یوپی‌اس آفلاین برای دستگاه‌های حساس الکتریکی از آن استفاده نکنند.

دستگاه‌های یوپی‌اس سه‌فاز

دستگاه‌های یوپی‌اس سه‌فاز نوعی دیگر از دستگاه‌های یوپی‌اس هستند که خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارند. این نوع از دستگاه‌های یوپی‌اس دارای یک سیستم سه‌فاز هستند که از 4 سیم تشکیل شده است. سه عدد از این سیم‌ها هادی و یک عدد خنثی است که این امر باعث شده دستگاه‌ها خروجی سه‌فاز و خروجی تک‌فاز را پشتیبانی کرده و توانایی تولید ولتاژ 415 ولت را داشته باشد.

دستگاه‌های یوپی‌اس سه‌فاز به دودسته ترانس دار و بدون ترانس تقسیم می‌شوند که هرکدام از آنها به‌تنهایی چند مدل مختلف دارد.اگر می خواهید در مورد یو پی اس سه فاز بیشتر بدانید، مقاله یو پی اس سه فاز چیست؟ مجله آلفا را را هم مطالعه کنید.

یوپی‌اس سه‌فاز ترانس دار

به دلیل وجود یک ترانس برای افزایش ظرفیت تحمل کوتاه‌مدت جریان مدار این نوع از دستگاه‌ها را ترانس دار می‌نامند. استفاده از این ترانس در ساخت دستگاه دلایل دیگری هم دارد. از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به کاهش اثرات ناشی از صاعقه، حفاظت در برابر اتصال غیرعمد افراد به یکی از سیم‌ها، جلوگیری از انتقال ولتاژ بالای AC و جلوگیری از اتصال داخلی بین یکی از سیم‌ها اشاره کرد.

عملکرد این نوع از دستگاه‌ها تقریباً مشابه دستگاه‌های معمولی است. همچنین از لحاظ عملکرد هم به دودسته ترانس دار سه‌فاز به تک‌فاز و ترانس دار سه‌فاز به سه‌فاز تقسیم می‌شوند.

راهنمای خرید UPS

یوپی‌اس سه‌فاز بدون ترانس

در طراحی و ساخت یوپی‌اس سه‌فاز بدون ترانس، به‌جای استفاده از ترانس، از مدار الکتریکی استفاده شده است. همین امر باعث شده که پایداری کمتری نسبت به یوپی‌اس‌های ترانس دار داشته باشند. این نوع از یوپی‌اس‌ها را از لحاظ عملکرد به دودسته؛ بدون ترانس سه‌فاز به تک‌فاز و بدون ترانس سه‌فاز به سه‌فاز تقسیم می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های این دستگاه می‌توان به بالا بودن راندمان، حجم و اندازه کمتر، قیمت مناسب و امکان استارت دستگاه توسط باتری برای تمام توان‌ها اشاره کرد.

کاربردهای دستگاه یوپی‌اس

دستگاه‌های یوپی‌اس به دلیل قابلیت‌های بسیار خوبی که دارند؛ در بیشتر مکان‌ها کارایی دارند. می‌توان گفت که در هر مکانی وسایل برقی وجود داشته باشند؛ کاربرد یوپی‌اس احساس می‌شود. از جمله کاربردهای مختلف دستگاه یوپی‌اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حافظت از تجهیزات پزشکی(راهکارهای یو پی اس پزشکی)
  • محافظت از سیستم‌های مخابراتی
  • محافظت از سیستم‌ها و سرورهای ادارات
  • استفاده از یوپی‌اس در ساختمان‌ها و منازل مسکونی
  • استفاده از یوپی‌اس برای آسانسورها
  • استفاده از یوپی‌اس برای سیستم‌های امنیتی
  • محافظت از دستگاه‌ها در برابر افزایش شدید ولتاژ
  • محافظت از دستگاه‌ها در اثر افت ولتاژ
  • محافظت از دستگاه‌ها در برابر نویز و نوسانات برق
  • محافظت از دستگاه‌ها در برابر صاعقه و رعدوبرق

نکات مهم راهنمای خرید UPS

کسانی که قصد خرید یوپی‌اس را دارند؛ باید در هنگام خرید به نکات بسیار مهمی دقت کنند تا بتوانند خرید خوب و مناسبی انجام دهند. از جمله نکات مهم خرید یوپی‌اس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بازه ولتاژ و فرکانس ورودی
  • شکل موج خروجی
  • مدت‌زمان پشتیبانی
  • سایز و وزن
  • مدت‌زمان سوئیچ از برق شهری به باتری
  • قابلیت باتری داخلی و خارجی
  • توان موردنیاز مصرفی
  • قیمت یوپی‌اس
  • امکان تنظیم پارامترها
  • خدمات و پشتیبانی

برندهای یوپی‌اس

ساخت و طراح دستگاه‌ها یوپی‌اس توسط شرکت‌های بسیار زیادی انجام می‌شود به همین دلیل است که در داخل ایران می‌توان انواع مدل‌های خرجی و داخلی آن را پیدا کرد. هرکدام از این مدل‌ها دارای خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود هستند. از جمله مشهورترین و شاخص‌ترین برندهای یوپی‌اس می‌توان به برند آلفا و فاراتل اشاره کرد.

کسانی که قصد خرید یوپی‌اس را دارند؛ بهتر است قبل از انجام هر کاری با متخصصان و کارشناسان این زمینه مشورت کنند تا آنها به‌خوبی راهنمایی کنند. برای این کار بهتر است به سایت آلفا یوپی‌اس (Alphaups.net) مراجعه کنند. در آنجا علاوه بر دریافت مشاوره از کارشناسان شرکت، می‌توانند انواع مدل‌های یوپی‌اس را به همراه قیمت آنها مشاهده کنند.

سخن نهایی راهنمای خرید UPS

دستگاه‌های یوپی‌اس از آن دسته تکنولوژی‌های پیشرفته هستند که وجود آنها برای تأمین امنیت وسایل الکتریکی ضرورت بالایی دارد. کسانی که قصد خرید این دستگاه‌ها را دارند باید اطلاعات خوبی درباره آنها کسب کنند.

در این مقاله به طور کامل راهنمای خرید UPS را شرح دادیم و هرآنچه که باید افراد درباره این دستگاه بدانند را بیان کردیم. اگر درباره خرید و قیمت دستگاه یوپی‌اس سؤالی دارید؛ می‌توانید از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه