تفاوت استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ

تفاوت استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ

تفاوت استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ

امروزه استفاده از وسایل برقی در تمام مکان‌ها یک امر کاملاً ضروری است. قیمت بالایی که این دستگاه‌ها دارند؛ باعث شده که محافظت از آنها به یک اولویت مهم تبدیل شود.

همان‌طور که می‌دانید؛ عواملی مانند نوسانات ولتاژ، اضافه‌بار و… به‌راحتی عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی را تحت‌تأثیر قرار داده و بعد از مدت‌زمان کوتاهی آنها را خراب خواهد کرد. به همین دلیل افراد برای محافظت از وسایل الکتریکی خود در برابر این عوامل مخرب، به استفاده از دستگاه استابلایزر روی آورده‌اند.

دستگاه‌های استابلایزر انواع مختلفی دارند که استابلایزر سروو موتوری و سوئیچینگ از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها به شمار می‌آید. این دستگاه‌ها به دلیل قابلیت‌های خاصی که در ساختار خود دارند؛ به بهترین شکل ممکن نوسانات موجود در برق شهری را کنترل کرده و مانع از آسیب‌دیدن دستگاه‌های برقی می‌شوند. کسانی که قصد خرید این تکنولوژی را دارند؛ قبل از هر کاری باید از تفاوت‌های آنها باخبر شوند تا بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنند.

lمشاوره استابلایزر

در ادامه این مقاله به طور کامل تفاوت استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ را مورد بررسی قرار خواهیم داد تا بیشتر از پیش با آنها آشنا شده و بهترین گزینه را برای خرید انتخاب کنید.

استابلایزر سروو موتوری چیست؟

استابلایزر سروو موتوری یکی از تثبیت‌کنندگان ولتاژ است که برای انجام این کار از موتور سروو استفاده می‌کند. این نوع از استابلایزرها، برای کاهش و یا جریان فشار، از مکانیزمی به نام Buck\Boost استفاده می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که استابلایزر سروو موتوری از اجرای مختلفی مانند دیمر، سرو موتور، برس کربن، مدار الکترونیکی، ترانسفورماتور Buck\Boost، رله و… ساخته شده است.

استابلایزر سوئیچینگ چیست؟

سوئیچینگ چیست؟ استابلایزر سوئیچینگ چگونه کار می‌کند؟ اینها سؤالاتی هستند که معمولاً خریداران استابلایزر در هنگام خرید دستگاه موردنظر خود با آن مواجه می‌شوند.

به‌طورکلی سوئیچینگ به دریافت ولتاژ از کانال‌های ورودی و هدایت صحیح آن به کانال خروجی گفته می‌شود. استابلایزرهای سوئیچینگ به‌روزترین و دقیق‌ترین استابلایزرهای موجود در بازار هستند که برخلاف استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری که از رله و سرو موتور برای تثبیت ولتاژ استفاده می‌کنند؛ با استفاده از قطعات الکترونیکی یا ریزپردازنده‌ها و به‌کارگیری روش سوئیچینگ و کلیدهای هوشمند (IGBT)، کار تثبیت و تنظیم ولتاژ را انجام می‌دهند.

مهم‌ترین تفاوت‌های استابلایزر سروو موتوری و سوئیچینگ

استابلایزر سروو موتوری تفاوت‌های مختلفی با استابلایزر سوئیچینگ دارد. کسانی که قصد خرید این نوع از استابلایزرها برای محافظت از وسایل الکترونیکی را دارند؛ باید قبل از انجام هر کاری از تفاوت‌های آنها باخبر شوند تا در نهایت بهترین و مناسب‌ترین گزینه را خریداری کنند. مواردی که در ادامه ذکر می‌کنیم؛ از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های استابلایزر سروو موتوری و سوئیچینگ هستند.

بیشتربخوانید:5 کاربرد استابلایزر سروو موتوری

تفاوت در تنظیم ولتاژ

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استابلایزر سروو موتوری و سوئیچینگ دقت آنها در اصلاح نوسانات ولتاژ است. تولرانس خروجی در استابلایزر سروو موتوری حدود 0.3 درصد است؛ درحالی‌که این مقدار برای استابلایزر سوئیچینگ، 0.1 درصد برآورد شده است. همین امر باعث شده که استابلایزر سوئیچینگ بسیار سریع‌تر نوسان ولتاژ را تشخیص داده و برای اصلاح آن اقدام کند.

تفاوت در ساختار

یکی دیگر از تفاوت‌های مهم استابلایزر سروو موتوری و سوئیچینگ، ساختار و طراحی متفاوت آنها است. استابلایزر سروو موتوری برای اصلاح نوسانات ولتاژ از سروو موتور استفاده می‌کند. این موتور با چرخش ساعت‌گرد و پادساعت‌گرد، عملیان افزایش یا کاهش ولتاژ را انجام می‌دهد. اما در استابلایزر سوئیچینگ، انجام این کار به کمک ترانزیستورهای عایقی و ریزپردازنده‌ها انجام می‌گیرد.

زمان و سرعت تصحیح ولتاژ

زمان و سرعت تصحیح ولتاژ در استابلایزر سوئیچینگ بسیار سریع‌تر از استابلایزر سروو موتوری صورت می‌گیرد. در استابلایزر سروو موتوری زمان اصلاح ولتاژ 50 میلی‌ثانیه الی 5 ثانیه است؛ اما این بازه زمانی در استابلایزر سوئیچینگ 20 الی 30 میلی‌ثانیه برآورد شده است.

لازم به ذکر است که استابلایزر سروو موتوری در بازه زمانی 50 میلی‌ثانیه الی 5 ثانیه، با سرعت 100 الی 120 ولت بر ثانیه  عمل اصلاح ولتاژ را انجام می‌دهد. درحالی‌که این سرعت در استابلایزر سوئیچینگ، 260 الی 500 ولت بر ثانیه است. پس می‌توان گفت که سرعت اصلاح ولتاژ در استابلایزر سوئیچینگ بسیار بیشتر از استابلایزر سروو موتوری است.

مطالعه بیشتر: نکاتی در مورد استابلایزر یخچال که باید بدانید

تفاوت در نگهداری

در استابلایزر سروو موتوری قطعات محرک مختلفی وجود دارد. این قطعات محرک، بعد از مدتی دچار استهلاک می‌شود. در نتیجه می‌توان گفت که نگهداری و تعویض قطعات در این نوع از استابلایزر ضروری بوده و هزینه‌های مختلفی روی دست افراد می‌گذارد. اما استابلایزر سوئیچینگ به دلیل اینکه قطعات محرک ندارد؛ هزینه نگهداری آن به نسبت سروو موتوری پایین‌تر است.

تفاوت در قیمت

استابلایزر سوئیچینگ و سروو موتوری در میزان قیمت هم تفاوت دارند. قیمت استابلایزر سوئیچینگ به دلیل قابلیت‌های پیشرفته‌تری که دارد؛ به نسبت استابلایزر سروو موتوری بیشتر است. قیمت بالای این نوع از استابلایزرها باعث شده که بیشتر شرکت‌های واردکننده استابلایزر، از ارائه آن خودداری کنند.

کجا استابلایزر سروو موتوری بخریم؟

قیمت بسیار زیاد استابلایزر سوئیچینگ باعث شده که افراد استفاده از استابلایزر سروو موتوری را در دستور کار خود قرار دهند. تعداد بالای سایت‌ها و شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ باعث شده که خریداران با این سؤال مواجه شوند که کجا استابلایزر سروو موتوری بخریم؟

آلفا یو پی اس یکی از معتبرترین شرکت‌های واردکننده استابلایزر است که بهترین استابلایزرهای سروو موتوری را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. کسانی که قصد خرید استابلایزر را دارند؛ با مراجعه به سایت آلفا یو پی اس، علاوه بر خرید محصولات باکیفیت، می‌توانند از قیمت استابلایزر مطلع شده و از مشاوره کارشناسان شرکت بهره ببرند.

تفاوت استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ

سخن نهایی

استابلایزر یکی از بهترین و جدیدترین تکنولوژی‌های موجود در بازار است که از وسایل الکتریکی در برابر عوامل مخربی مانند نوسانات ولتاژ برق محافظت می‌کند. استابلایزرها انواع مختلفی دارند که سروو موتوری و سوئیچینگ بهترین و کاربردی‌ترین آنها به‌حساب می‌آیند.

کسانی که قصد خرید این نوع از استابلایزرها را دارند؛ قبل از هر کاری باید اطلاعات مفید و جامعی درباره آنها به دست بیاورند. در این مقاله به طور کامل تفاوت استابلایزر سروو موتوری و استابلایزر سوئیچینگ را مورد بررسی قرار دادیم تا با اطلاعات جامع‌تری خرید خود را انجام دهید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه