4 تفاوت استابلایزر رله‌ای ترانسی و استابلایزر سروو موتوری

تکاربرد استابلایزر سروو موتوری فاوت استابلایزر رله‌ای ترانسی و استابلایزر سروو موتوری

تفاوت استابلایزر رله‌ای ترانسی و استابلایزر سروو موتوری

با پیشرفت علم و فناوری تکنولوژی‌های جدیدی برای محافظت از دستگاه‌های الکتریکی اختراع شد که یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها، استابلایزر نام دارد. این دستگاه به‌گونه‌ای است که توانایی محافظت از دستگاه‌های الکتریکی در برابر نوسانات ولتاژ برق را دارد.

دستگاه‌های استابلایزر انواع مختلفی دارند که استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها به شمار می‌آیند. هرکدام از این استابلایزرها به دلیل ساختار متفاوتی که دارند؛ از خصوصیات و ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند. کسانی که قصد خرید استابلایزر را دارند؛ باید قبل از انجام هر کاری، اطلاعات جامعی درباره خصوصیات آنها به دست بیاورند.

در این مطلب به طور کامل استابلایزر رله‌ای ترانسی و سروو موتوری را مورد بررسی قرار خواهیم داد و در نهایت مهم‌ترین تفاوت آنها را بیان خواهیم کرد.

بیشتربخوانید: استابلایزر سروو موتوری چگونه کار می کند؟

استابلایزر سروو موتوری

استابلایزر سروو موتوری یکی از انواع استابلایزر است که وظیفه تنظیم ولتاژ برق را بر عهده دارد. این نوع از استابلایزر برای تنظیم ولتاژ برق از موتور سروو استفاده می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که استابلایزر سروو موتوری، با استفاده از مکانیزمی به نام Buck/boost کاهش و جریان فشار را انجام می‌دهد.

در استابلایزر سروو موتوری موتور سنکرون وظیفه کنترل AC ولتاژ خروجی را بر عهده دارد. درواقع این موتور قابلیت این را دارد که هم در جهت عقربه‌های ساعت و هم خلاف حرکت عقربه‌های ساعت تنظیم شده و به کمک قطعاتی مانند ترانزیستور، دیمر و… کار کنترل ولتاژ را انجام می‌دهد.

بیشتربخوانید: استابلایزر در مشهد کجا بخریم؟

اجزای تشکیل‌دهنده استابلایزر سروو موتوری به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به دیمر، سرو موتور، برس کربن، مدار الکترونیکی، ترانسفورماتور Buck/boost و رله اشاره کرد.

کاربرد استابلایزر سروو موتور

یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث شده افراد به فکر خرید استابلایزر باشند؛ کاربردهای آن در بسیاری از مکان‌ها است. از این دستگاه می‌توان برای انواع وسایل برقی استفاده کرد؛ اما معمولاً به‌خاطر ساختار و ویژگی‌های خاصی که دارد؛ از آن برای دستگاه‌های الکتریکی حساس، وسایل آزمایشگاه، سرورهای کامپیوتر، تجهیزات پزشکی، دستگاه‌های لیزر و… استفاده می‌کنند.

کاربرد استابلایزر رله‌ای

استابلایزر رله‌ای به‌وسیله رله کار می‌کنند و ولتاژ برق را محدوده خاصی نگه می‌دارند. در این نوع از استابلایزرها تثبیت ولتاژ به‌صورت پله‌ای انجام می‌شود. در واقع راه‌ها سر خروجی کویل‌ها را تنظیم کرده و باعث سازگاری آنها با منبع تغذیه خانه می‌شود. معمولاً کاربرد این نوع از استابلایزر در مکان‌هایی که نوسانات برق آنی است؛ بیشتر دیده می‌شود.

بیشتربخوانید: استابلایزر برای یخچال لازم است؟

ازآنجایی‌که ولتاژ وسایل برقی 220 ولت است؛ اگر نوسانات برق کمتر از 200 و بیشتر از 240 ولت باشد؛ استابلایزر فعالیت خود را آغاز کرده و ولتاژ را در محدوده مشخص شده تنظیم می‌کند. استفاده از این نوع استابلایزر برای وسایل خانگی و اداری کاربرد بیشتری دارد. ازآنجایی‌که قطع و وصل رله‌ها حدود 4 الی 6 میلی‌ثانیه زمان لازم دارد؛ استفاده از این دستگاه برای وسایل الکتریکی حساس توصیه نمی‌شود.

تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری

استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری تفاوت‌های زیادی باهم دارند. به همین دلیل، افراد باید قبل از خرید اطلاعات کاملی درباره آنها داشته باشند تا خرید خوب و مناسبی انجام دهند. از جمله مهم‌ترین تفاوت‌های استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تفاوت در کاربردها

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری، محل استفاده از آنها است. همان‌طور که گفتیم؛ استابلایزرهای رله‌ای بیشتر برای مصارف خانگی و اداری کاربرد دارند؛ اما استابلایزر سروو موتوری برای وسایل حساس مانند دستگاه‌های لیزر، تجهیزات پزشکی، وسایل آزمایشگاه و… مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معمولاً از استابلایزر رله‌ای در مکان‌هایی استفاده می‌شود که میزان نوسان‌ها زیاد و ناگهانی است. استفاده از استابلایزر سروو موتوری در این‌گونه شرایط، استهلاک بسیار زیادی داشته و اصلاً مقرون‌به‌صرفه نیست. همچنین لازم به ذکر است که قطع و وصل رله‌ها در استابلایزر رله‌ای حدود 4 الی 6 میلی‌ثانیه زمان لازم دارد؛ به همین دلیل است که از آن برای دستگاه‌های حساس استفاده نمی‌کنند.

تفاوت در تولرانس خروجی

یکی دیگر از مهم‌ترین تفاوت‌های استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری، تفاوت در میزان تولرانس خروجی است. هرچه میزان تولرانس خروجی استابلایزرها به عدد صفر نزدیک‌تر باشد؛ دستگاه زودتر نوسان ولتاژ را تشخیص داده و برای تنظیم آن اقدام می‌کند.

میزان تولرانس خروجی در استابلایزرهای رله‌ای 10 ± درصد و 15 ± درصد است. این در حالی است که میزان تولرانس خروجی برای استابلایزر سروو موتوری 0/3 درصد برآورد می‌شود. پس باتوجه‌به این اعداد می‌توان گفت که استابلایزرهای سروو موتوری دقت بالاتری داشته و در زمان کمتری نوسانات را تشخیص داده و برای تنظیم آن‌ها اقدام می‌کند.

تفاوت در قیمت

یکی از مهم‌ترین مسائلی که خریداران استابلایزر به آن توجه می‌کنند؛ میزان قیمت دستگاه‌ها است. باتوجه‌به کاربرد و ویژگی‌های استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری، می‌توان به این قضیه پی برد که میزان قیمت استابلایزر سروو موتوری بیشتر از استابلایزر رله‌ای است.

تفاوت در مقدار فاز

استابلایزرهای سه‌فاز به استابلایزرهای سروو موتوری و سوئیچینگ گفته می‌شود. درحالی‌که اصلاً استابلایزر رله‌ای سه‌فاز وجود ندارد. البته ازآنجایی‌که استابلیزر سه‌فاز سوئیچینگ قیمت بسیار بالایی دارد؛ معمولاً شرکت‌ها آن را وارد نمی‌کنند.

سخن نهایی

یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث آسیب رساندن به وسایل الکتریکی می‌شود؛ نوسانات برق و نویزهای آن است. با پیشرفت علم و فناوری، دستگاه‌های استابلایزر اختراع شد تا به بهترین شکل ممکن از وسایل الکتریکی مختلف در برابر این عوامل محافظت کنند.

استابلایزرها انواع مختلفی دارند که رله‌ای و سروو موتوری از جمله مهم‌ترین و کاربردی‌ترین آنها به شمار می‌آیند.

البته بهتر است بدانید که این دستگاه‌ها تفاوت‌های خاصی باهم دارند که قبل از خرید باید حتماً درباره آنها اطلاعات زیادی داشته باشید. در این مطلب به طور کامل تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری را مورد بررسی قرار دادیم تا با اطلاعات کامل‌تر و جامع‌تری دستگاه موردنظر خود را انتخاب کنید. اگر بعد از خواندن این مقاله همچنان درباره تفاوت استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

باسط رستمی
ارسال دیدگاه